Lebai PAS Munafik! Dasar manusia tak tahu bersyukur!

Semalam selepas balik dari terawih, aku singgah dekat kedai kopi Mak Teh. Dah lama tak melepak di sini. Rasanya sejak puasa inilah kali pertama aku singgah kat kedai Mak Teh. Selalunya lepas terwih terus balik rumah. Dah la, jalan dari rumah aku ke masjid tak lalu dekat kedai dia, dan lagi satu dekat rumah ada lagi makanan 'balance' berbuka tadi. Kalau aku tak makan, siapa lagi nak makan. Bini aku hanya makan masa berbuka sahaja.

Wah, kedai Mak teh malam ini meriah. Aku tak tahu pulak ramai selalu lepak kat kedai mak teh bulan puasa ni. Maklumlah aku bukannya lalu depan kedai dia bila balik terawih. Kedai mak teh penuh lampu lip lap lip lap. Mak Teh tuan punya warung ini bini Pak Leh Janggut. Anak dia sama dengan aku masa sekolah rendah dulu. Sekarang anak dia dah jadi ADO dekat pulau pinang.

Cantik kedai mak teh, aku menyapa mak teh masa dia nak ambil order. Dia kata nak dekat raya ni dia pasanglah lampu lip lap lip lap tu. Bagi berseri katanya. Aku macam biasa order kopi o ais satu dengan bihun goreng. Naik meliur aku teringat bihun goreng mak teh, sedap. Sedang aku mengelamun, Haji Rashid, orang kuat pas kampung aku sampai. Aku terus pelawa Haji Rashid duduk dekat meja aku. Kebetulan ada kerusi kosong sebelah aku. Haji Rashid ini semua orang tahu orang kuat PAS di kampung aku. Kakitangan kerajaan, kerja di Kuala Kangsar. Haji Rashid duduk aje sebelah aku. Mungkin tempat lain dah penuh kot.

Aku : Haji apa citer?

Haji Rashid (HR) : Tak ada apa. Aku ni orang kecik aje. Dulu masa Nizar memerintah, terasa juga 'besar'. hahahahah (gelak panjang dia)

Aku : Nape pulak Haji macam tu?

HR : Ialah dulu MB orang Pas, boleh lah aku eksyen sikit. Ramai la yang datang jumpa aku minta sokongan. Tak kira orang Pas ke orang Umno ke, deme semua datang lah minta tolong macam-macam. Ada nak mintak tolong dapatkan pinjaman Yayasan Perak lah, mintak duit zakatlah. Macam-macamlah. Sekarang deme dah tak jumpa aku, deme jumpa orang lain dah. hampeh aje.

Aku : Bagus juga macam tu Haji, bolehlah Haji tumpu kerja haji kat pekan kuala tu. Kan ke haji makan gaji ngan kerajaan. Nanti orang komplain pulak kakitangan kerajaan tak cekap, tak buat kerja. Yang tak buat kerja orang macam haji, yang busuk nama Dato Najib juga.

HR : Kau ni perli aku ke?

Aku : Bukan macam itu haji (sebanarnya memang perli pun). Ni Najib dah umumkan kakitangan sokongan dapat RM1000. Nak raya ni dapat dulu RM500.

HR : Ceh kalau takat bagi banyak tu baik tak payah. Dah la tak bagi sekali penuh, bagi dua kali pulak tu. RM500 itu boleh beli apa je. Apa lah kerajaan zalim ni buat cam ni. (meninggikan suara)

Aku : Jadi haji tak sokonglah.

HR : Aku mana pernah sokong kerajaan Umno. Kalau tak, takda lah aku jadi ahli Pas.

Aku : Betul pak haji tak sokong imbuhan RM1000 tu?

HR : Aku tak main-main la. Pernah ke aku sokong apa yang kerajaan umno tu buat. Tak pernah umno buat sesuatu untuk kebaikan rakyat. Kata nak bagi bonus, ni bagi imbuhan aje. Dah lah tu ciput pulak. (tambah bersemangan orang tua ni bercakap)

Aku : Kalau macam tu, bila duit tu masuk dalam akuan gaji haji, haji keluarkan dan bagi dekat saya. Sebab haji bukan ke tak sokong dan tak nak duit tu?

HR : Ehhhhh mana boleh. Tu duit aku la. Teh, mari kira berapa yang aku makan ni?

Terus je Haji Rashid angkat kaki. Dah terkena dengan aku lah tu. Macam tu je nak layan bodoh sombong orang pas ni. Dah dapat imbuhan bukannya tahu bersyukur, kutuk lagi adalah. Yang peliknya kutuk pasal kerajaan bagi imbuhan kepada kakitangan sokongan bagai nak rak tapi dalam masa yang sama ambik juga duit tu. Tak tahu bersyukur langsung puak pas ni. Aku cuma terkenang, nasib baik lah kerajaan Umno, dapat la jugak duit time nak sambut raya, kalau kerajaan Dap entah-entah dapat time nak sambut kongsipatchoy pulak.

Gunaretinam Dibuang Negara

Mereka-mereka ini tidak dikenakan Akta Hasutan ke TS Gani?


The cow’s head protesters are likely to be charged with sedition and illegal assembly today. Attorney-General Tan Sri Abdul Gani Patail confirmed in a statement issued yesterday that the protesters in the controversial demonstration against the relocation of a Hindu temple in Section 23 in Shah Alam on Aug 28 would be hauled to court.

He said: “I have decided to charge those who carried and spoke while stepping on the cow’s head under Section 4(1) of the Sedition Act alternatively Section 298 of the Penal Code.

Source: The Star Online.

Apabila membawa, bercakap sambil memijak kepala lembu dijadikan "precedent case" untuk ditakrifkan sebagai Akta Hasutan, saya tidak tahu bagaimana umat Islam akan menyembelih lembu selepas ini. Kemungkinan besar ada segolongan fanatik Agama yang akan membuat aduan polis untuk tidak membenarkan umat Islam menyembelih lembu atas alasan menganiya tuhan mereka dan mungkin pula laporan polis akan dilakukan ke atas umat Islam di bawah Akta Hasutan agar tidak membenarkan umat Islam memakan daging binatang yang dianggap tuhan mereka. Golongan-golongan ini masih akan berkata, kerajaan tidak adil.

Untuk memastikan keadilan juga diberikan kepada umat Islam, saya mengharapkan agar R Gunaretinam, penduduk Seksyen 23 turut ditangkap, disiasat dan didakwa di bawah Seksyen 4(1) di bawah Akta Hasutan dan alternatifnya Seksyen 298 di bawah Penal Kod. R Gunaretinam telah membuat ketegangan dan menghina Agama Islam sebagai Agama Rasmi negara Malaysia (bagi sesiapa yang lupa) dan hampir mencetuskan pergaduhan kaum dengan kurang ajar berkata, setiap rumah dan kawasan telah dilengkapi dengan surau dan masjid bagi kegunaan masyarakat Islam dan mempertikaikan azan yang dilaungkan 5 kali sehari, lihat di sini.

Saya berharap pihak Peguam Negara dapat berlaku adil di dalam perkara ini, kerana ianya melibatkan sensitiviti kaum. Janganlah asyik hendak mendakwa umat Islam dan kaum lain bebas menghina Agama Islam.

Perdana Menteri sebelum itu telah meminta agar umat Islam akan sentiasa bertolak ansur dan menunjukkan rasa hormat kepada kaum lain seperti mana yang terdapat di dalam Al Quran. Laporan yang dipetik dari The Star Online adalah seperti berikut:

Datuk Seri Najib Tun Razak has called on all Muslims to exercise religious tolerance and show mutual respect for other races as dictated in the Quran. This, the Prime Minister said, would in turn win them the respect from those of other faiths and backgrounds.

Najib said Islam was brought to the world as a universal religion. It called on followers not to hate people of any race or faith, especially if it could cause the latter to be treated unfairly, he added.


Source: The Star Online.

Untuk pengetahuan DS Najib, umat Islam di Malaysia amat menitik beratkan unsur bertolak ansur dan tolenransi. Rasa ukhwah dan perpaduan memang wujud. Cuma janganlah sampai permintaan-permintaan yang melampau dikemukakan oleh badan-badan agama bertujuan untuk menguji kesabaran umat Islam di Malaysia ibarat, diberi betis hendak paha. Janganlah sampai pemimpin Islam sendiri membiarkan umat Islam sendiri seperti melukut di tepi gantang.

Apa yang berlaku dewasa ini adalah seperti Kerajaan hendak menjadikan umat Islam sebagai pengemis dan penduduk kelas ketiga di negara sendiri. Setiap agama mengalakkan perpaduan dan kerjasama yang harmoni sesama atau berlainan agama. Marilah kita sama-sama menghormati hak-hak masing-masing seperti mana yang termaktub di dalam perlembagaan. Janganlah sampai umat Islam yang hanya perlu mengalah dan kalah seperti apa yang berlaku kepada umat Islam di Palestin.