NIK AZIZ KENA TIPU



Lanjutan dari perhimpunan mendesak Nik Aziz meletak jawatan didepan pintu masuk ke Kota Darulnaim oleh Jemaah Prihatin Rakyat Kelantan, jemaah-jemaah Pas mengadakan pula apa yang dipanggil Himpunan Menyokong Tok Guru di Dataran Ilmu Kota Bharu.

Sasaran 10'000 kehadiran sebenarnya tidak tercapai kerana yang hadir hanyalah sekitar 5 ribu orang sahaja. Jumlah ini amat sedikit kerana ini telah dicampur dengan mereka yang hadir setiap jumaat ke kuliah Nik Aziz di tempat yang sama.

Jika dibuat saringan...., setelah ditolak jumlah kebiasaan yang menghadiri kuliah Nik Aziz setiap jumaat, jumlah penonton tak diundang ditepi jalan dan jumlah peniaga yang menjaja aneka barangan..., umat yang dapat dikumpulkan untuk menyokong Nik Aziz hanyalah sekitar kurang lebih 3 ribu sahaja.

Namun seperti biasa, Harakah telah melaporkan bahawa kononnya puluhan ribu umat wali selipar telah hadir bagi memberikan sokongan. Begitu juga didalam blog-blog penganut ajaran Pas yang me war-warkan kehadiran yang amat ramai.

Kemana menghilangnya pentaksub-pentaksub ajaran wali selipar ini ? Sudah tak sayangkah mereka kepada Tok Guru keramat lagi berkat mereka ?? Sudah hilangkah kepercayaan mereka terhadap kemukjizatan Nik Aziz ???

Umpan yang dipertaruhkan oleh pihak penganjur dengan menampilkan jagoan jamnapari Husam Musa tidak mampu lagi menarik sokongan rakyat Kelantan khususnya pengikut tegar Pas.

Sepatutnya mereka menampilkan Syed Azidi atau Kickdefella memeriahkan majlis. Tentunya ratusan ribu rakyat akan memenuhi Dataran Ilmu bagi mengabadikan kenangan bersama "JEBAT" Pas itu.

Menarik jika melihat betapa fanatiknya jemaah Pas yang hadir dengan memakai lilitan kepala bertulis "I LOVE TOK GURU". Tak kurang juga nak termuntah apabila diberitahu Himpunan ini diadakan untuk memuji dan menyanjung Nik Aziz.

Terpancar dimata umat yang hadir cahaya ketaksuban melampau sesama manusia. Beberapa sepanduk dan banner terkandung kata-kata pujian serta "ayat lambung" kepada Nik Aziz ternyata amat memberikan kesan umpama "viagra" kepada Nik Aziz.

Nik Aziz dilihat tak putus-putus menguntumkan senyuman. Ibarat kambing boer yang ketagih mengawan sahaja lagaknya apabila tersengih-sengih sendirian.

Dimata pihak Pas, Himpunan ini telah berjaya mengalahkan provokasi oleh demonstrasi mendesak Nik Aziz meletakkan jawatan.

Namun, disebalik bau masam dan hamis jemaah Pas yang berasak-asak menyanjung idola mereka, tiada siapa yang menyedari bahawa petugas-petugas unit amal Pas sibuk merampas dan menyembunyikan beberapa banner dan sepanduk panas dari di tonjolkan.

Beberapa sepanduk mengecam Ariffahmi dan juga Nik Abduh berjaya dirampas dan juga dilindung dari lensa kamera orang ramai. Ini satu lagi bukti tiada demokrasi dan juga ketelusan didalam kepimpinan Pas.

Mustahil banner dan sepanduk yang menghentam menantu Ni Aziz dan juga Nik Abduh ini dibuat oleh orang Umno. Ini kerana dikhabarkan oleh anggota unit amal yang menjaga hal ehwal banner serta perkakas disitu bahawa banner ini diserahkan sendiri oleh AHLI DEWAN PEMUDA PAS !

Persoalannya sekarang ialah, mengapakah banner yang menempelak Nik Aziz wujud didalam perhimpunan yang bertujuan menyokong serta menyanjungnya ???

Bukankah Ariffahmi adalah merupakan menantu kesayangan Nik Aziz dan Nik Abduh pula adalah anak nya sendiri ?? Jadi mengapa banner seperti ini wujud jika tidak bukan kerana jemaah Pas mahu memprotes keputusan yang dibuat oleh Nik Aziz.

Jelas bahawa himpunan menyokong dan menyanjung Nik Aziz ini dilakukan oleh kumpulan berkepentingan didalam politik Nik Aziz demi survival politik mereka. Sedangkan ada kelompok lainnya yang berlainan pandangan didalam status Nik Aziz sebagai Menteri Besar semakin menolak kepimpinan wali selipar ini.

Ramai rakyat tidak menyedari bahawa Himpunan di Dataran Ilmu ini hanyalah satu wayang dan juga sandiwara kumpulan penyokong Nik Aziz didalam Pas.

Pernahkah kita terfikir, dimanakah pemimpin-peminpin kanan Pas yang lain? Dimana pula gerangan para ahli dewan ulamak ?? Dimana kepimpinan pemuda Pas ?? Dimana juga Presiden Pas sendiri ???

Apakah mereka-mereka ini terlampau sibuk ataupun sengaja mengelakkan diri dari dilihat bersama dengan Nik Aziz ??

Nampaknya, gelaran puak Quraisy yang ditujukan oleh Nik Aziz kepada Umno, rupa-rupanya berakar umbi didalam partinya.

Doa binasa yang ditujukan kepada pemimpin juga jemaah Umno nampaknya telah berbalik kepada batang tubuh Nik Aziz sendiri.

Inilah yang diumpamakan seperti "senjata dah makan tuan".

Orang-orangan, penjaja kebencian, di dalomangkob dan bloggers kita

Kerjaya sebagai wartawan memungkinkan saya untuk bertemu dengan pelbagai jenis orang. Kecuali orang halus, orang bunian atau orang minyak, saya telah bertemu dengan orang awam, orang bawah, orang atas, orang belakang, orang rumah, orang besar,orang hulu, orang bukit, orang buangan, orang dagang, orang kaya,orang gaji, ,orang timur, orang barat, orang kampung, orang kecil, orang muda, orang lama, orang luar, orang dalam, orang sakit, orang miskin, orang tua, orang suruhan malah saya telah bertemu dengan orang utan dan orang-orangan.

Jenis yang terakhir inilah-orang-orangan- yang ingin saya tulis pada ruangan kali ini. Mengikut Kamus Dewan, orang-orangan bermaksud tiruan orang, boneka, patung atau sejenis patung yang dibuat untuk menakutkan burung.

Orang-orangan inilah yang banyak menulis dalam blog, menyamar dan yang paling membimbangkan ialah apabila mereka menjadi penjaja kebencian, hatred-monger yang antaranya memakai jaket bloggers, menyamar menggunakan jubah agama, baju politik dan sebagainya.

Hatred-monger atau penjaja kebencian, meminjam istilah Prof.Dr.Azyumardi Azra, ini terus menyebarkan sengketa, salah faham dan sebagainya dengan membungkusnya menggunakan isu-isu, antaranya perkauman dan agama, yang pada akhirnya mencetuskan ketegangan.

Tidak jarang saya menerima telefon meminta ditulis begitu begini, tidak kira waktu, sama ada pada waktu tengah malam atau ketika awal pagi sebelum mandi dan bersarapan. Unsur perpecahan berteras kaum dan agama, kata Datuk Masidi Manjun, perlu dielakkan.

Kita boleh bersikap toleransi dengan perbezaan, kata Masidi kerana kadang-kadang perbezaan merupakan elemen yang menjadi tonggak kekuatan kita. Kebebasan bersuara hendaklah digunakan sebaik mungkin dalam dunia demokrasi kita tetapi ia haruslah digunakan secara adil dan bertanggungjawab.

Adil menurut Buya Hamka ialah menimbang yang sama berat, menyalahkan yang salah dan membenarkan yang benar, mengembalikan hak yang empunya dan jangan berlaku zalim diatasnya. Saya fikir itulah yang perlu kita lakukan.Penjaja kebencian, hatred-monger apapun dan siapapun dia, haruslah lebih adil dan lebih bertanggungjawab dengan hanya menyatakan yang benar, menyalahkan yang salah dan tidak menyebarkan kebencian, sengketa, salah faham, ketegangan dan sebagainya apalagi jika ia berunsurkan perkauman dan agama.

Para bloggers kita bertanggungjawab untuk menyampaikan yang benar. Orang yang tidak benar ialah orang yang tidak menjalankan yang benar dan tidak pula menerima kebenaran, kata Datuk Haji Arifin Arif, penulis yang kini menjadi wakil rakyat Membakut.

Katanya, golongan ini disebutkan oleh Allah S.W.T sebagai mereka yang punya hati tetapi tidak mahu mengerti, punya mata tetapi tidak mahu melihat kebenaran dan punya telinga tetapi enggan mendengar kebenaran.

Oleh sebab itu, mereka asyik menyerang, menghina malah mempersendakan si dalomangkob. Siapa si dalomangkob dan apa makna dalomangkob?. Dalomangkob adalah satu perkataan dalam bahasa Iranun yang bermakna pemimpin, sang juara, si pintar, hero,superior dan sebagainya.

Dalam satu bayuk, seni puisi tradisi sukubangsa Iranun yang berbunyi, ainungka ib paar, bainungka di' dsabut, sakenman i dalomangkob, sa langun a redsa aken yang kalau diterjemahkan berbunyi mengapa engkau pertanyakan,kenapa tak ingin mengerti, bahawa akulah yang terbaik, di antara rakan sebaya.

Tetapi dalam bayuk ini, dalomangkob boleh diertikan sebagai lebih gagah, lebih hebat, lebih baik, lebih hero, lebih superior dan sebagainya. Barangkali kerana sikap lebih superior, merasa lebih hebat dan menganggap orang lain salah dan tidak setara yang menyebabkan timbul rasa tidak puas hati lalu menumbuhkan kebencian.

Situasi ini diperburukkan lagi apabila penjaja penjaja kebencian bermunculan bukan saja di dunia nyata malah di dunia siber.

Panah demi panah dilepaskan untuk menyerang apa saja idea, konsep atau usaha yang dikemukakan oleh si dalomangkob menggunakan blog, kerana pada mereka, si dalomangkob tidak berbuat banyak untuk kepentingan bangsa dan negara. Si dalomangkob dikatakan hanya pandai berkata-kata, dan tidak melaksana tanggungjawabnya dengan baik. Jikalau kita bertanya, siapa sebenarnya si dalomangkob, saya fikir kita semua boleh menjadi si dalomangkob.

Kita juga sebenarnya berpotensi untuk menjadi hatred-monger, si penjaja kebencian sekiranya kita menyampaikan fitnah, desas desus, khabar angin, salah faham dan sebagainya dengan nawaitu yang tidak ikhlas, iaitu bertujuan untuk memporak-porandakan kestabilan dan menjatuhkan seseorang pemimpin, apatahlagi jika perbuatan itu dilakukan secara tapuk-tapuk dan berselindung..

Saya dapat menghargai malah menghormati orang yang berbeza pendapat dan pandangan asalkan jelas identitinya. Tidak bersembunyi di sebalik nama-nama misteri, aneh dan menjadi orang-orangan.

Orang-orangan inilah yang muncul menjaja kebencian.Saya fikir inilah cabaran yang menggugat perpaduan dan persaudaraan.Elemen-elemen perbezaan yang sengaja diperbesar-besarkan menyebabkan rakyat di negeri ini berkecamuk dalam sengketa yang berpanjangan.

Kalaupun kita berbeza pandangan politik , kita tidak harus dipersempit oleh anutan ideologi politik kepartian. Sebaliknya kita haruslah kembali kepada nilai-nilai yang adil, yang benar, yang baik, yang jujur dan sebagainya kerana nilai-nilai inilah yang membolehkan kita hidup sejahtera, lebih murni, lebih mulia dan lebih indah.

Lim Kit Siang Tauke/Tauge Laga Ayam Pakatan

Apakah Lim Kit Siang sebenarnya tunjang kekuatan Pakatan Rakyat? Atau sekadar tauke laga ayam?

To restore public confidence in Pakatan Rakyat, PR component parties should make a 10 or 20-year commitment to abide by the PR common principles and impose discipline among their leaders to uphold and protect PR image and integrity- Lim Kit Siang

Apakah maksud tersirat Lim Kit Siang dalam menyatakan syornya seperti tersebut di atas?

LKS sebenarnya meminta supaya ahli-ahli komponen PR berikrar taat setia kepada kemahuannya dan kemahuan DAP. Lebih ketara, penyataan LKS itu ditujukan kepada PAS dan kepimpinnya yang selama ini menampakkan pertentangan dari segi idelogi dengan DAP. LKS tahu benar PKR akan menyebelahinya jika syor ini diketengahkan. Bila ada komitment seperti yang dia syorkan, setidak-tidaknya dia dan DAPnya ada senjata dan alasan supaya PAS patuh kepada tuntutannya dan kemahuan DAP seperti akur janji dalam komitment 10-20 tahun. Jauh di sudut hatinya, dia percaya PKR akan tetap meyebelahinya kerana dalam PKR sudah tumbuh subur tamanan idelogi dan orang DAP di dalamnya.

Syor ini hampir sama dengan syor Israel kepada Hamas dan Fatah di Palestine supaya "restore order" tetapi dalam masa yang sama Israel mengatur strategi untuk menyerang dan membunuh rakyat Palestine dengan sewenang-wenangnya.

Jelas kepada kita bahawa, di saat-saat PAS menghadapi krisis kepimpinan, DAP pula berusaha mengenakan berbagai kondisi kepada kepimpinan PAS supaya melakukan komitmen. Seolah-olah komitmen ini berbau ugutan bahawa jika tiada "komitmen" seperti yang dia syorkan maka jangan mimpi DAP akan menyokong atau menyebelahi pemimpin PAS yang sedang menghadapi krisis kepimpinan.

Akan adakah pemimpin PAS yang akan menyambut syor LKS dan DAP ini semata-mata hendak mempertahankan dan mengekalkan kedudukan atau posisi mereka dalam PAS? Atau menganggap LKS lebih suci dari UMNO?

Penyataan LKS ini tidak lebih dari "menanguk di air yang keruh", mengambil kesempatan pada saat-saat rakan dalam PR mengalami masalah dalaman maka dia mengharap akan sujud padanya meminta bantuan tetapi bantuannya "bersyarat". Syaratnya buat komitmen dengan berikrar 10-20 tahun patuh dan akur pada kehendak PR yang dipandunya bagi menjamin DAP mendapat sokongan PAS dan tetap dekat di hati ahli-ahli PAS sekurang-kurang 10-20 tahun mendatang.

Komitment 10-20 tahun adalah satu muslihat politik yang perlu anda ketahui maksud tersiratnya. Atau sememangnya LKS tidak percaya pada PAS dan kepimpinannya atau sudah mula terhidu bau penolakkan dan penentangan PAS ke atas ideolgi DAP?

Nasruddin Kaki Pendusta dan Celaka

Timbalan ketua Pemuda Umno, Datuk Razali Ibrahim mahu Nasruddin Hassan disiasat di bawah Akta Hasutan sekiranya ketua Dewan Pemuda PAS pusat itu, didapati telah menimbulkan huru-hara. Dalam ucapan penggulungan di perhimpunan Pemuda Umno di PWTC hari ini, Razali mendakwa Nasruddin telah bertindak sedemikian dengan menghantar SMS kepada penyokong PAS, yang mendakwa kumpulan itu telah "diserang" oleh kumpulan Pemuda Umno sewaktu pilihan raya DUN Bagan Pinang. Razali juga berkata PAS telah menerbitkan gambar yang didakwa sebagai seorang anggota PAS yang dikatakan cedera dalam kejadian tersebut. "Dia keluarkan gambar kononnya muka pecah, baju koyak tapi badan tak luka pun," kata Razali. "Kita cakap kepada dia, bawa orang ini ke depan. Kita nak minta maaf kalau kita salah. Sampai hari ini tak ada pun orang yang dikatakan dianiaya oleh penyokong BN. "Penipu besar Nasruddin Hassan," katanya lagi.

Razali turut mendakwa bahawa anggota pergerakan itu juga telah "diserang." "Satu malam sebelum buang undi, Pemuda kita diserang hanya kerana orang PAS kena tipu," katanya lagi. "Kalau dia mati masa tu, memang mati katak sebab dia bukan jihad, dia menipu," katanya lagi. Razali turut mendakwa bahawa terdapat juga anggota Muslimat PAS yang menipu pengundi dengan memberitahu tarikh membuang undi yang salah. "Muslimat PAS kerana terdesak, dia pergi ke umah orang tua beritahu tak jadi buang undi pada 11 Oktober, tapi ditunda kepada 13 Oktober," katanya sambil menambah perkara itu tidak seharusnya dilakukan oleh PAS. "Umno tak akan sekali-kali menggadai agama Islam untuk kepentingan diri kita," tambahnya.

Komen;

Sekiranya beliau terlibat, dakwa sahaja di bawah Akta Hasutan ataupun "ISA" kan sahaja. Orang yang cuba untuk "menodai" keamanan dan kesejahteraan negara memang itu sahajalah balasannya. Supaya tindakan ke atas beliau menjadi contoh kepada yang lain agar jangan sesekali meyemarakkan api permusuhan dengan menyebarkan pelbagai hasutan dan fitnah yang boleh membawa kepada rusuhan maupun perang saudara.

Adakah ini juga yang dimaksudkan oleh TGNA bahawa berpolitik juga umpama perperangan perlu menggunakan tipu dan muslihat? Maka biarkanlah penyokong-penyokong ditipu oleh pimpinan mereka sendiri sehingga mereka bergaduh, memulakan rusuhan malah peperangan demi untuk menagih simpati rakyaat?

Peduli apa jika nantinya ada yang terbunuh, jika ada harta-benda musnah dan jika negara huru-hara asalkan objektif politik mereka tercapai dan cita-cita mereka terkabul. Jika TG berkata ya, maka tangkaplah dengan TG tu sekali.



PAS terima Padah akibat mulut busuk macam bangkai!



Pakatan Rakyat sudah semakin longgar pakatan nya. Ini telah terbukti semasa parti itu menjalankan strategi kempen nya N31 Bagan Pinang. Oleh kerana kegagalan mereka menunjulkan kesepakatan nya, maka kebanyakan ceramah2 yang di adakan kurang mendapat sambutan. Kegagalan ini sedikit sebanyak telah mempengaruhi keputusan PKR itu.

Sebenarnya kesepakatan diantara PAS, PKR dan DAP tidak pernah ujud secara jujur dan ikhlas dalam Pakatan Rakyat. PAS mempunyai niat asalnya untuk mengujudkan sebuah negara Islam, sedangkan DAP menetang 100% keujudan negara Islam. PKR pula berjuang se mata2 untuk menabalkan DSAI sebagai PM, PKR juga tidak pernah menyokong PAS mengujudkan negara Islam.

Ke tiga2 parti ini sebenarnya telah mempunyai niat dan tujuan berlainan dan bertentangan diantara satu sama lain. Mereka cuma boleh bersatu dalam hal2 yang ada kepentingan diri mereka sahaja. DAP dan PKR telah menunjuk kan sikap tidak ber sungguh2 untuk membantu PAS di Bagan Pinang, ini kerana mereka fikir tidak banyak menguntungkan dan memberi faedah kepada nya.

Berlainan pula hal nya dengan Permatang Pasir, Jika kerusi DUN Permatang Pasir jatuh ketangan BN/UMNO mereka anggap satu kerugian besar bagi P Pinang negeri perintah DAP. Mereka telah ber sungguh2 bermatian membantu PAS untuk mempertahankan DUN Permatang Pasir.

Sepatutnya rakyat sudah sedar akan ketidak ikhlasan parti2 yang berada dalam Pakatan Rakyat.

Lebai PAS Munafik! Dasar manusia tak tahu bersyukur!

Semalam selepas balik dari terawih, aku singgah dekat kedai kopi Mak Teh. Dah lama tak melepak di sini. Rasanya sejak puasa inilah kali pertama aku singgah kat kedai Mak Teh. Selalunya lepas terwih terus balik rumah. Dah la, jalan dari rumah aku ke masjid tak lalu dekat kedai dia, dan lagi satu dekat rumah ada lagi makanan 'balance' berbuka tadi. Kalau aku tak makan, siapa lagi nak makan. Bini aku hanya makan masa berbuka sahaja.

Wah, kedai Mak teh malam ini meriah. Aku tak tahu pulak ramai selalu lepak kat kedai mak teh bulan puasa ni. Maklumlah aku bukannya lalu depan kedai dia bila balik terawih. Kedai mak teh penuh lampu lip lap lip lap. Mak Teh tuan punya warung ini bini Pak Leh Janggut. Anak dia sama dengan aku masa sekolah rendah dulu. Sekarang anak dia dah jadi ADO dekat pulau pinang.

Cantik kedai mak teh, aku menyapa mak teh masa dia nak ambil order. Dia kata nak dekat raya ni dia pasanglah lampu lip lap lip lap tu. Bagi berseri katanya. Aku macam biasa order kopi o ais satu dengan bihun goreng. Naik meliur aku teringat bihun goreng mak teh, sedap. Sedang aku mengelamun, Haji Rashid, orang kuat pas kampung aku sampai. Aku terus pelawa Haji Rashid duduk dekat meja aku. Kebetulan ada kerusi kosong sebelah aku. Haji Rashid ini semua orang tahu orang kuat PAS di kampung aku. Kakitangan kerajaan, kerja di Kuala Kangsar. Haji Rashid duduk aje sebelah aku. Mungkin tempat lain dah penuh kot.

Aku : Haji apa citer?

Haji Rashid (HR) : Tak ada apa. Aku ni orang kecik aje. Dulu masa Nizar memerintah, terasa juga 'besar'. hahahahah (gelak panjang dia)

Aku : Nape pulak Haji macam tu?

HR : Ialah dulu MB orang Pas, boleh lah aku eksyen sikit. Ramai la yang datang jumpa aku minta sokongan. Tak kira orang Pas ke orang Umno ke, deme semua datang lah minta tolong macam-macam. Ada nak mintak tolong dapatkan pinjaman Yayasan Perak lah, mintak duit zakatlah. Macam-macamlah. Sekarang deme dah tak jumpa aku, deme jumpa orang lain dah. hampeh aje.

Aku : Bagus juga macam tu Haji, bolehlah Haji tumpu kerja haji kat pekan kuala tu. Kan ke haji makan gaji ngan kerajaan. Nanti orang komplain pulak kakitangan kerajaan tak cekap, tak buat kerja. Yang tak buat kerja orang macam haji, yang busuk nama Dato Najib juga.

HR : Kau ni perli aku ke?

Aku : Bukan macam itu haji (sebanarnya memang perli pun). Ni Najib dah umumkan kakitangan sokongan dapat RM1000. Nak raya ni dapat dulu RM500.

HR : Ceh kalau takat bagi banyak tu baik tak payah. Dah la tak bagi sekali penuh, bagi dua kali pulak tu. RM500 itu boleh beli apa je. Apa lah kerajaan zalim ni buat cam ni. (meninggikan suara)

Aku : Jadi haji tak sokonglah.

HR : Aku mana pernah sokong kerajaan Umno. Kalau tak, takda lah aku jadi ahli Pas.

Aku : Betul pak haji tak sokong imbuhan RM1000 tu?

HR : Aku tak main-main la. Pernah ke aku sokong apa yang kerajaan umno tu buat. Tak pernah umno buat sesuatu untuk kebaikan rakyat. Kata nak bagi bonus, ni bagi imbuhan aje. Dah lah tu ciput pulak. (tambah bersemangan orang tua ni bercakap)

Aku : Kalau macam tu, bila duit tu masuk dalam akuan gaji haji, haji keluarkan dan bagi dekat saya. Sebab haji bukan ke tak sokong dan tak nak duit tu?

HR : Ehhhhh mana boleh. Tu duit aku la. Teh, mari kira berapa yang aku makan ni?

Terus je Haji Rashid angkat kaki. Dah terkena dengan aku lah tu. Macam tu je nak layan bodoh sombong orang pas ni. Dah dapat imbuhan bukannya tahu bersyukur, kutuk lagi adalah. Yang peliknya kutuk pasal kerajaan bagi imbuhan kepada kakitangan sokongan bagai nak rak tapi dalam masa yang sama ambik juga duit tu. Tak tahu bersyukur langsung puak pas ni. Aku cuma terkenang, nasib baik lah kerajaan Umno, dapat la jugak duit time nak sambut raya, kalau kerajaan Dap entah-entah dapat time nak sambut kongsipatchoy pulak.

Gunaretinam Dibuang Negara

Mereka-mereka ini tidak dikenakan Akta Hasutan ke TS Gani?


The cow’s head protesters are likely to be charged with sedition and illegal assembly today. Attorney-General Tan Sri Abdul Gani Patail confirmed in a statement issued yesterday that the protesters in the controversial demonstration against the relocation of a Hindu temple in Section 23 in Shah Alam on Aug 28 would be hauled to court.

He said: “I have decided to charge those who carried and spoke while stepping on the cow’s head under Section 4(1) of the Sedition Act alternatively Section 298 of the Penal Code.

Source: The Star Online.

Apabila membawa, bercakap sambil memijak kepala lembu dijadikan "precedent case" untuk ditakrifkan sebagai Akta Hasutan, saya tidak tahu bagaimana umat Islam akan menyembelih lembu selepas ini. Kemungkinan besar ada segolongan fanatik Agama yang akan membuat aduan polis untuk tidak membenarkan umat Islam menyembelih lembu atas alasan menganiya tuhan mereka dan mungkin pula laporan polis akan dilakukan ke atas umat Islam di bawah Akta Hasutan agar tidak membenarkan umat Islam memakan daging binatang yang dianggap tuhan mereka. Golongan-golongan ini masih akan berkata, kerajaan tidak adil.

Untuk memastikan keadilan juga diberikan kepada umat Islam, saya mengharapkan agar R Gunaretinam, penduduk Seksyen 23 turut ditangkap, disiasat dan didakwa di bawah Seksyen 4(1) di bawah Akta Hasutan dan alternatifnya Seksyen 298 di bawah Penal Kod. R Gunaretinam telah membuat ketegangan dan menghina Agama Islam sebagai Agama Rasmi negara Malaysia (bagi sesiapa yang lupa) dan hampir mencetuskan pergaduhan kaum dengan kurang ajar berkata, setiap rumah dan kawasan telah dilengkapi dengan surau dan masjid bagi kegunaan masyarakat Islam dan mempertikaikan azan yang dilaungkan 5 kali sehari, lihat di sini.

Saya berharap pihak Peguam Negara dapat berlaku adil di dalam perkara ini, kerana ianya melibatkan sensitiviti kaum. Janganlah asyik hendak mendakwa umat Islam dan kaum lain bebas menghina Agama Islam.

Perdana Menteri sebelum itu telah meminta agar umat Islam akan sentiasa bertolak ansur dan menunjukkan rasa hormat kepada kaum lain seperti mana yang terdapat di dalam Al Quran. Laporan yang dipetik dari The Star Online adalah seperti berikut:

Datuk Seri Najib Tun Razak has called on all Muslims to exercise religious tolerance and show mutual respect for other races as dictated in the Quran. This, the Prime Minister said, would in turn win them the respect from those of other faiths and backgrounds.

Najib said Islam was brought to the world as a universal religion. It called on followers not to hate people of any race or faith, especially if it could cause the latter to be treated unfairly, he added.


Source: The Star Online.

Untuk pengetahuan DS Najib, umat Islam di Malaysia amat menitik beratkan unsur bertolak ansur dan tolenransi. Rasa ukhwah dan perpaduan memang wujud. Cuma janganlah sampai permintaan-permintaan yang melampau dikemukakan oleh badan-badan agama bertujuan untuk menguji kesabaran umat Islam di Malaysia ibarat, diberi betis hendak paha. Janganlah sampai pemimpin Islam sendiri membiarkan umat Islam sendiri seperti melukut di tepi gantang.

Apa yang berlaku dewasa ini adalah seperti Kerajaan hendak menjadikan umat Islam sebagai pengemis dan penduduk kelas ketiga di negara sendiri. Setiap agama mengalakkan perpaduan dan kerjasama yang harmoni sesama atau berlainan agama. Marilah kita sama-sama menghormati hak-hak masing-masing seperti mana yang termaktub di dalam perlembagaan. Janganlah sampai umat Islam yang hanya perlu mengalah dan kalah seperti apa yang berlaku kepada umat Islam di Palestin.

Boikot Product Digi Kalau Digi Ingkar!


Baru-baru ini syarikat telekomunikasi yang telah lama bertapak di negara ini melancarkan iklan barunya di setiap rangkaian tv Malaysia. Iklan baru itu tidak perlulah saya nyatakan, terasa seperti ada yang tidak kena dengan iklan Digi kali ini. Apakah mereka bersekongkol dengan Pakatan Rakyat atau cuma kebetulan?

Iklan yang mengambarkan RM1 dilanggar dengan kereta dan dibelasah sehingga jatuh menyembah lantai bumi. Tertanya-tanya juga saya apakah motif iklan Digi ini? Nak mempersendakan 1Malaysia yang diperkenalkan oleh Dato Seri Najib?? Apakah motif sebenar mereka? Kenapa harus gunakan simbol angka 1 untuk iklan mereka? Ketandusan idea atau sebaliknya?

Kepada Digi, sila berikan penjelasan mengenai perkara ini sebelum rakyat mulai memboikot product anda. Jangan timbulkan kekeliruan dikalangan pengguna Digi.

Dari blog Media Cyber

Loke Siew Fook & Jeff Ooinkkzzzz Patut Dibuang Negara!!!!

Alhamdulillah polis akhirnya akan memanggil dua bangsat yang berani menghina agama dan Raja kita.

Ia tentunya adalah berkat sokongan dan usaha kita semua mendesak agar tindakan keras dikenakan terhadap mereka yang sudah melampau batas ini.

Terima Kasih Polis Diraja Malaysia !!

Berita penuh sila baca di bawah : -


Polis ambil keterangan Loke, Ooi berhubung dakwaan hina Islam, Sultan Perak

KUALA LUMPUR: Polis akan memanggil dua individu untuk memberi keterangan berhubung kenyataan mereka yang didakwa menghina Islam dan Sultan Perak.

Ketua Polis Negara Tan Sri Musa Hassan berkata Ketua Pemuda Sosialis DAP, Loke Siew Fook, dan Anggota Parlimen Jelutong, Jeff Ooi, akan dipanggil dalam masa terdekat.

"Polis telah jalankan siasatan dan kita akan ambil keterangan mereka dalam masa terdekat untuk siasatan lanjut kes ini," katanya selepas majlis penyerahan cek tabung kemanusiaan untuk kanak-kanak Gaza di Bukit Aman di sini Rabu.

Musa berkata pihak yang terlibat boleh didakwa kerana melakukan kesalahan hasutan jika kenyataan mereka membangkitkan ketegangan kaum.

"Selain didakwa mengikut Akta Hasutan, mereka yang didapati bersalah juga boleh dituduh menghina agama dan menimbulkan ketidakpuasan hati di kalangan kaum," katanya. BERNAMA


Lesen Hina Islam oleh Nik Aziz

Bukan di Malaysia saja tetapi orang Islam satu dunia bangkit suarakan kemarahan pada karikatur Nabi Muhammad s.a.w yang diterbitkan di surat khabar Jyllands-Posten pada 30 September 2005.Pelukis karikatur di Jyllands Posten dan begitu juga pemilik surat khabar terbesar di Denmark itu bukan beragama Islam dan tidak faham tentang Islam.

Kalau ingatan Datuk Nik Aziz Nik Mat belum kabur lagi orang-orang PAS turut sama marah dengan karikatur yang menghina agam Islam itu.Adakah waktu itu beliau tampil minta orang Islam satu dunia bersabar dan maafkan orang Denmark itu kerana tidak faham tentang Islam? Jawabnya TIDAK.

Makanya dari sudut mana kita sekarang hendak mengambil pemahaman pada kenyataan terbaru Mursyidul Am PAS itu di Kota Bharu Rabu yang pastinya agak membingungkan.Katanya beliau tidak membantah tindakan segelintir pemimpin DAP menghina Islam kerana parti itu bukan parti Islam dan kefahaman mereka terhadap Islam mungkin tidak mendalam.

Soalnya yang terbentang di depan mata ialah apa bezanya orang Denmark yang tidak faham Islam dengan orang DAP di Malaysia? Di petik dr Agenda Daily

Ronnie Liu Boleh Mati Kalau Tiada Beer.


1. Kerajaan Negeri Selangor yang diterajui oleh kepimpinan pakatan Rakyat terus dilanda badai dan ini sekaligus menguatkan lagi hakikat bahawasanya kerajaan ini sedang menghampiri kehancuran. Terbaru adalah desakan yang dibuat oleh PesuruhJaya PAS Negeri, Dr. Hassan Ali yang juga merupakan salah seorang EXCO negeri memegang portfolio Hal Ehwal Islam yang mahu agar EXCO dari DAP, Ronnie Liu disingkirkan dan diganti dengan pemimpin lain.

2. Ronnie Liu yang mengawal portfolio kerajaan tempatan dikatakan bertindak keterlaluan termasuk cuba mencampuri urusan di luar bidang kuasanya. Ini ekoran daripada tindakan Ronnie yang memaksa penguatkuasa Majlis Perbandaran Shah Alam supaya memulangkan semula minuman keras atau arak yang dirampas kepada pemiliknya.

3. MPSA dalan satu operasi penguatkuasaannya telah melakukan serbuan dan merampas sejumlah besar arak yang dijual tanpa kebenaran di kawasan penduduknya yang majoriti beragama Islam. Pemilik permis yang terlibat dikatakan telah meminta bantuan Ronnie supaya berbuat sesuatu. Dan Ronnie telah memaksa MPSA tidak mengenakan sebarang tindakan kepada pemilik permis tersebut manakala arak yang dirampas juga diarahkan supaya dipulangkan semula kepada pemiliknya.

4. Umum mengetahui bahawa Shah Alam memiliki kepadatan penduduk yang majoritinya beragama Islam dan ramai antaranya merupakan penuntut IPTA. Adalah amat tidak wajar arak dibiarkan dijual secara berleluasa hanya untuk memenuhi tuntutan minoriti penduduk yang bukan Islam. Ini juga menunjukkan Ronnie dan DAP langsung tidak menghormati dan memandang rendah sensitiviti umat Islam.

5. Sebelum ini juga Ronnie Liu pernah dikaitkan dengan beberapa kejadian yang bertentangan dan diluar batas seorang pemimpin yang boleh dicontohi. Ini termasuklah tindakan Ronnie yang menghalang operasi kuatkuasa di permis hiburan yang telah melanggar peraturan hingga telah mencetuskan kekecohan. Menurut sumber, permis hiburan yang terlibat dikatakan mempunyai hubungan dan kepentingan secara langsung dengan Ronnie.

6. Ronnie Liu juga turut dikaitkan dengan aktiviti 'underground' atau mempunyai hubungan kuat dengan gerakan kongsi gelap. Beliau dikatakan telah banyak menggunakan kedudukannya sebagai salah seorang pemimpin Pakatan rakyat negeri untuk melindungi kegiatan kongsi gelap. Malah Ronnie juga pernah didakwa telah mengadakan perjumpaan dengan pemimpin kongsi gelap di pejabat kerajaan negerinya.

7. Selain itu, nama Ronnie Liu juga dikatakan mempunyai kaitan dengan kes kematian mengejut seorang setpol, Teoh Beng Hock yang telah dijumpai mati di sebuah plaza yang turut menempatkan pejabat SPRM negeri. Ada sumber mengatakan bahawa Ronnie merupakan salah seorang pemimpin yang cuba dilindungi oleh TBH.

8. Khalid Ibrahim selaku Menteri Besar Selangor mungkin telah menunjukkan prestasi baik dalam memajukan negeri, tetapi dalam pada masa yang sama gagal membentuk dan memimpin EXCO negerinya dengan baik. MB Selangor lebih gemar mendiamkan diri dalam banyak isu dan ini jelas menunjukkan bahawa MB hanyalah sekadar boneka hanya mampu mengikut telunjuk DAP yang menjadi majoriti.

9. Kerajaan Pakatan Rakyat Selangor cuba sedaya upaya hendak menutup tahi mereka yang berbau busuk dengan cuba membuat pendedahan serta mengorek kelemahan yang pernah berlaku sewaktu kerajaan BN di bawah pimpinan Khir Toyo memerintah negeri Selangor dahulu. Walhal mereka sendiri sudah begitu banyak terlibat dengan kes penyelewengan, salah guna kuasa dan terbaru membabitkan kes kematian. Ini belum pun 1 penggal mereka menjadi sebuah kerajaan.

10. Saya percaya dan amat yakin bahawa kerajaan Pakatan Rakyat Selangor tidak akan mampu bertahan lama. Rakyat Selangor pasti akan dapat menilai baik buruk kepimpinan baru ini. Seburuk-buruk pentadbiran Khir Toyo dahulu, tidak pernah lagi berlaku banyak perkara sepertimana yang berlaku sekarang.

ISA: Tahan Penyangak GMI & Pakatan Rakyat

Kumpulan pro-ISA menggesa polis supaya menahan pengerusi Gerakan Mansuhkan ISA (GMI), Syed Ibrahim Syed Noh serta tiga pemimpin pembangkang, termasuk Datuk Seri Anwar Ibrahim, ekoran penganjuran demonstrasi besar anti-ISA Sabtu lalu.

Selain Syed Ibrahim dan Anwar, mereka juga menggesa polis menahan Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang serta pemimpin popular DAP, Lim Kit Siang.

Gesaan itu dibuat oleh Majlis Gabungan NGO Pembela Negara (Magaran) - gabungan lebih 50 NGO yang menyokong Akta ISA.

Penasihat Undang-undang Magaran, Mohd Khairul Azam Abdul Aziz berkata, keempat-empat individu itu patut ditahan di bawah ISA kerana mengamalkan "keganasan terancang" ketika menganjurkan perhimpunan mansuhkan akta itu kelmarin.

"Saya mendesak polis, kenapa polis kena takut (menahan)? Tugas polis menjaga orang awam seperti kami. Kami hendak berniaga, hendak jual jambu, buat burger, bawa teksi.
"Polis kena jaga kami, bukan memberi muka kepada Anwar Ibrahim dan kuncu-kuncunya dalam GMI. Tangkap mereka ini! (Ini) hak kami," kata Mohd Khairul Azam dalam sidang media di ibu negara petang ini.

Timbalan Pengerusi II Majlis Permuafakatan Ummah (Pewaris), Rahimuddin Md Harun dan Timbalan Pengerusi Pertubuhan Kebajikan & Dakwah Islamiah Semalaysia (Pekida) Selangor, Zainal Hashim hadir sama.

Mohd Khairul Azam berkata, kegagalan GMI mematuhi arahan polis supaya membatalkan perhimpunan anti-ISA, telah mengakibatkan kerosakan harta awam dan mengganggu kebebasan orang awam.

Sehubungan itu, beliau berkata, Magaran juga sedang mengumpulkan bukti kerugian peniaga dan orang awam bagi digunakan untuk menyaman GMI. Gabungan NGO Melayu itu meminta orang ramai dan peniaga yang mengalami kerugian, memaklumkan nilai kerugian mereka mereka melalui telefon (012-9770412) atau emel kepada demorugi@gmail.com

Mohd Khairul Azam yang mendakwa dirinya ahli PAS kawasan Sungai Ramal, Kajang turut mencabar Anwar berdebat berhubung kewajaran penggunaan ISA. Katanya, tidak semua ahli parti pembangkang bersetuju dengan pendirian pemimpin mereka supaya akta itu dimansuhkan.

ISA Tetap DiKekalkan

Hanya kaji…jangan mimpi kerajaan nak hapus ISA,kata Nazri

Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Nazri Abdul Aziz yang jaga portfolio undang undang Sabtu secara terbuka kata kerajaan tidak akan hapuskan ISA sebaliknya hanya kajian semula bahagian-bahagian tertentu yang mempunyai ruang untuk penyalahgunaan kuasa.

"Saya nak beritahu kepada mereka, mereka mimpi di siang hari sahaja perkara ini, dan tidak akan berlaku penghapusan ISA ini," katanya pada wartawan selepas satu majlis di Papar Sabah ketika diminta mengulas demonstrasi anti ISA di Kuala Lumpur.

Nazri berkata pihak pembangkang hanya memutarbelitkan fakta dan mahu menghasut rakyat supaya tidak beri sokongan kepada kerajaan.

"Apatah lagi dalam pentadbiran Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak yang jelas telus setelah melakukan beberapa tindakan, yang menyebabkan rakyat memberi sokongan kepada kita.

"Pembangkang ini hanya hidup dalam susasana yang kucar-kacir jadi keadaan yang baik mereka tidak menyukainya...bila stabil rakyat bagi sokongan kepada BN. Tapi kalau ada satu isu yang boleh membangkit dan mengelirukan rakyat menyebabkan rakyat boleh dihasut yang itu mereka suka," katanya.

"Saya seringkali menjawab bagi pihak kerajaan bahawa kita tidak akan menghapus melainkan untuk kaji semula bahagian-bahagian tertentu yang mempunyai ruang untuk penyalahgunaan kuasa,”katanya.

Nazri yang juga Ahli Majlis Tertinggi UMNO memberi contoh, antara perkara yang boleh dipertimbangkan adalah pengurangan tempoh ditahan dari 60 hari kepada 30 hari.

"Jadi saya ingin menyatakan di sini bahawa menghapuskan ISA itu bukan agenda Barisan Nasional," katanya.-1/8/2009 Agendadaily

Masuk Pakatan Rakyat xperlu berjasa, merusuh/mengkritik dah hidup senang

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, menyifatkan tindakan Datuk Zaid Ibrahim, mempelawa Tengku Razaleigh Hamzah menyertai Parti Keadilan Rakyat (PKR) sebagai merendah-rendahkan kewibawaan politik pemimpin veteran Umno itu.

Beliau yang juga Timbalan Presiden Umno berkata, Tengku Razaleigh adalah pejuang Umno dan antara pengasas parti itu.

"Walaupun tidak memegang jawatan dalam parti, beliau bekerja keras ketika pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (Dun) Manek Urai.

"Saya fikir dia (Zaid) kena hormat. Kalau dia masuk PKR, orang lain tak payahlah dijemput," katanya selepas merasmikan Konvensyen Pendidikan Guru Besar Malaysia Ke-15 dan Persidangan Perwakilan Kebangsaan Gabungan Majlis Guru Besar Malaysia Ke-27 di sini, semalam.

Sementara itu, Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Dr Rais Yatim, yakin Tengku Razaleigh sebagai pemimpin Umno berpengalaman tidak akan termakan tawaran Zaid.

KELAMBU HARIMAU

"Orang yang mengejar kekayaan dan kesenangan bolehlah masuk PKR..tak perlu buat jasa dan bakti.merusuh dan mengkritik sudah cukup boleh buat hidup senang lenang."

Kematian Beng Hock Ada Unsur Jenayah

Petikan dari blog kamalfarsya : Keluarga Setiausaha Politik Exco Selangor, Teoh Beng Hock meminta kerajaan menubuhkan Suruhanjaya Diraja bagi menyiasat punca kematian anak lelaki mereka kerana yakin ia ada kaitan unsur jenayah.

Bapa Teoh, Teoh Leng Hui, 60, dan isterinya, Cheong Siew Hua, 56, menyampaikan hasrat mereka itu kepada Setiausaha Politik Perdana Menteri, Dr Oh Ei Sun, yang mewakili Datuk Seri Najib Razak untuk menyampaikan ucapan takziah kepada keluarga mendiang di kediamannya di Taman Sri Kelemak, Kelemak, dekat sini, semalam.
Leng Hui berkata, mereka tidak percaya kematian anak mereka di koridor Tingkat 5, Plaza Masalam, Shah Alam, kira-kira 1.30 tengah hari Khamis lalu, akibat bunuh diri seperti didakwa.

"Kami percaya Teoh mati bukan kerana bunuh diri, sebaliknya dianiayai pihak lain. Sebab itu, kami mahu Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Selangor memberi penjelasan dan kerajaan juga patut menubuhkan Suruhanjaya Diraja menyiasat kejadian itu," katanya.

Teoh, 30, ditemui mati di tempat terbabit selepas kira-kira lapan jam memberi keterangan sebagai saksi kepada SPRM berhubung siasatan salah guna peruntukan wang kerajaan Selangor.

Mayat graduan Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) yang pernah menjadi wartawan akhbar Sin Chew Daily cawangan Kajang selama tiga tahun dan anak keempat dari lima beradik itu dijadual dikebumikan di Taman Memorial Nirvana Semenyih, Selangor, jam 1.30 tengah hari ini.

Sementara itu, Dr Oh berkata, beliau diarahkan menziarahi keluarga Teoh sebagai mewakili Perdana Menteri yang ketika ini berada di Arab Saudi atas tugas rasmi kerajaan.

"Saya sudah sampaikan semua salam takziah Perdana Menteri kepada keluarga Teoh dan saya akan sampai hasrat Leng Hui mengenai penubuhan Suruhanjaya Diraja kepada Datuk Seri Najib. Saya percaya kerajaan akan membincangkan perkara itu dalam mesyuarat Kabinet, Rabu ini,'' katanya

Dalam pada itu, seorang ahli keluarga Teoh yang enggan dikenali memberitahu, pihaknya rela membenarkan peguam pihak pembangkang mengemukakan writ saman ke atas kerajaan sekiranya Suruhanjaya Diraja tidak ditubuhkan menyiasat kes berkenaan.

Pas dah terkena sumpahan daripada pengundi di Batang Ai

Pas yang masih pening dengan kemerosotan tahap gila H1N1 di Manek Urai mula mengeluarkan kenyataan yang merapu-rapu bagi mengaburi kelemahan mereka yang terdedah di Manek Urai.

Keupayaan mereka untuk membangunkan Negeri Kelantan amat mendukacitakan, oleh yang demikian, mereka cuba menangguk di air yang keruh ke atas BN yang menjanjikan pembangunan di Kelantan.

Husam yang terkial-kial menjawab soalan dari wartawan telah meminta agar BN membina jambatan seperti mana yang dijanjikan pada pilihanraya yang lalu kerana BN menang di kawasan ini.

Eh...sejak bila pilihanraya ni dikira kemenangannya mengikut kawasan satu-satu peti undi pulak? DS Anwar kata, "Menang sikit ka, menang banyak ka, menang tetap menang, BN KALAH, PAS MENANG".

Lagipun, tak payah nak ajar BN la suruh buat itu ini, tahu la apa yang patut dilakukan, orang dah berpengalaman berbakti pada satu Negara, bukan macam PAS di Kelantan, satu negeri pun kelam kabut memerintah...langsung tak ada

pembangunan...Manek Urai akan tetap menerima tempias pembangunan dari BN!
Bila dah diisytiharkan sebagai pemenang, buat la kerja, buat apa sibuk suruh musuh yang kalah nie buat kerja korang pulak...bodoh betul la..

http://pilihan-anda.blogspot.com


ANTIPKRSARAWAK: Kali ni Pas dah terkena sumpahan daripada pengundi di Batang Ai! Presiden Pas Hadi Awang pernah kata pengundi Batang Ai masih pakai cawat dan tak reti mengundi. Pengundi yang pakai elok pada kaca mata hati Hadi kononnya semuanya undi Pas.

Pasal apa pulak kali ni Pas menang dengan majoriti 65 jer???? Belum habis waktu mengundi Pas dah menyalak kata diorang akan menang dengan majoriti 2000 undi!!! Tapi hampeh!!!! Mana perginya ramai yang pakai "elok" kat Manek Urai, tak undi Pas lagi ke?

Tu lah, Hadi cakap besar, hina kami di Sarawak khususnya mereka yang tinggal di Batang Ai. "Padan muka Pas! Padan muka Hadi! Hina lagi kami di sini. Mari datang lagi di Batang Ai kalau mahu kena potong kepala!" Puuiiiittthh!!!

PAS Menang Dengan Maruah Tercalar Di Manik Urai

KUALA KRAI – Dewan Undangan Negeri (DUN) N.41 Manek Urai akan kembali sepi dan masyarakat tempatan menjalankan aktiviti seharian seperti sebelum berlangsungnya pilihan raya kecil manakala jentera parti yang datang dari luar kembali beransur-ansur ke tempat masing-masing.

Tentunya, sesuatu yang baru dapat dipelajari daripada berlangsungnya pilihan raya tersebut sama ada di pati BN dan PAS termasuklah Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) juga.
Apa yang pasti, biarpun BN tewas, namun masih ada kemenangannya apabila jumlah undi yang diperoleh bertambah dan bagi PAS pula, biarpun menang tetapi amat memalukan kerana kawasan yang kononnya dikatakan sebagai lubuk dan kawasan sendiri mendapat majoriti yang amat rendah iaitu hanya sekadar 65 undi sahaja.

Simboliknya, kemenangan calon PAS, Fauzi Abdullah mempunyai makna tersendiri yang memalukan walaupun majoriti pemilih yang keluar mengundi tinggi tetapi, ironinya jumlah undi yang diperoleh calon PAS itu menurun berbanding pilihan raya umum ke-12 tahun lalu.

Jelas tidak ada apa yang boleh dibanggakan oleh PAS biarpun mendapat sokongan padu dari rakan sekutu termasuklah PKR dan DAP tetapi apa yang pasti mesej jelas telah dimaklumkan oleh rakyat tempatan kepada PAS.

Jelas membuktikan bahawa masyarakat tempatan menolak permainan sandiwara berterusan PAS dan sekutunya yang hanya suka menabur fitnah, mencaci maki dan melakukan provokasi sepertimana yang berlaku sepanjang tempoh berkempen di kawasan tersebut.
Bukan itu saja, sikap negatif PAS turut sama dibawa pada hari pengundian hinggakan mencetuskan kekecohan di kawasan mengundi Sekolah Kebangsaan Peria lalu mengakibatkan kecederaan jentera BN lantaran tindakan ganas ibarat manusia tidak bertamadun.

Bukan itu sahaja, tindakan pembangkang yang suka mencaci maki turut sama dilakukan kepada pemimpin negara apabila Timbalan Perdana Menteri, Tan Seri Muhyiddin Yassin turut sama dilempar kata-kata kesat ketika melakukan lawatan ke kawasan pengundian.
Begitu juga ketika pengumuman keputusan diumumkan secara rasmi oleh Pegawai Pengurus Pilihan Raya, Adnan Hussin, tidak seperti selalunya, para penyokong PAS di dalam Dewan muran ekoran tercalarnya maruah lantas tiada sorakan dan laungan takbir kedengaran.

Namun demikian, ada di kalangan pemimpin PAS yang masih gagal menerima kenyataan lantas seperti biasa menunding jari ke arah pihak lain apabila Husam Musa menuduh UMNO kononnya menggunakan wang sebagai mainan hingga menyebabkan majority PAS merosot.

Sesungguhnya, apa yang boleh disimpulkan hasil daripada pelbagai situasi di Manek Urai, jelas bahawa masyarakat setempat enggan melayan kerenah sumbang para pemimpin yang dangkal dalam pentadbiran dan lebih mementingkan populariti berbanding tugas dan amanah sebenar.

Terbukti juga bahawa rakyat gagal diperalatkan oleh pakatan campuran waima PAS menggunakan agama sebagai bahan politiknya dan sandiwaranya.

Justeru, mesej yang jelas rakyat tidak terpedaya dengan dakyah dan provokasi pakatan campuran.

Diterbitkan di UMNO Online

Manek Urai: Alasan & Kiasan Nik Aziz untuk Raih Undi di Manek Urai

Itu hanya kiasan - Nik Aziz

KOTA BAHARU 26 Jun - Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata, kenyataannya pada 21 Jun lepas mengaitkan UMNO dengan komunis dan ajaran sesat hanyalah satu kiasan atau perumpamaan.

"Boleh jadi kerana saya kata nationalis dan komunis itu serupa, begitu juga dengan ajaran sesat, (bagi saya) semua fahaman yang menolak Islam, semuanya kita panggil ajaran sesat,” katanya kepada Bernama di sini hari ini.

Beliau menyatakan demikian bagi menjelaskan ucapannya pada satu ceramah di Kuala Krai apabila beliau menyamakan perjuangan UMNO seperti ajaran sesat Ayah Pin dan menyamakan UMNO sebagai mempunyai ideologi sosialis kerana menolak agama dan prinsip ketuhanan. – Bernama


Itu hanya Alasan - Nik Aziz

Komen Penulis…..

Sudah gee jangka kenyataan putar belit ini akan keluar jugak dari mulut Nik Aziz. Sebab itulah dari awal lagi gee huraikan dalam artikel “Antara PKM & PKMM” yg menghuraikan secara mendalam ttg perbezaan nasionalisme dan komunisme…..

Nasionalisme yg tidak sekular adalah semangat kebangsaan yg berjuang menentang penjajahan. Semangat yg tidak memisahkan agama dalam perjuangan. Semangat yg tidak pernah menghalang rakyat dari beramal dan beragama. Semangat yg memihak kepada Demokrasi. Bukan kah semua parti di dalam M’sia sekarang punyai semangat kebangsaan utk mempertahankan M’sia..Jadi tidak perlu timbul kononnya nasionalis dan komunis itu sama…ia berbeza sama sekali..apa butakah pemimpin PARTI ISLAM MALAYSIA ini ttg fakta dan sejarah.

Komunisme yg sekular, liberal dan lebih teruk dari itu adalah satu semangat menentang hanya utk menjadi ditektor kepada fahaman yg sama. Semangat yg menolak kepercayaan pada agama dan tuhan. Semangat yg menentang dan tidak menghormati demokrasi. Fahaman ganas dan kejam utk mendapatkan kuasa memerintah. Lebih kepada pemberontakan. Semua sifat ini sama dengan sifat orang-orang PR yg suka mewujudkan demonstrasi jalanan yg huru-hara. Memihak kepada Chin Ping seperti mengiktiraf fahaman komunis itu. Sering mencurigai demokrasi jika gagal pertahankan kerusi. DAP di dalam PR secara terang-terangan menolak Malaysia itu sebuah Negara Islam. Bukankah ini semua sama dgn sifat-sifat komunis ???

sumber dari blog Srikandi

Pakatan Terpaksa Tutup Perselisihan Faham


Pilihan raya kecil Manek Urai yang akan berlangsung dua minggu lagi sedang penamaan calon pada 6 Julai hadapan sememangnya digunakan oleh pakatan pembangkang untuk meraih populariti.

Apatah lagi, sebelum ini telah terserlah bahawa wujudnya ketidakseragaman dalam kepimpinan dan impian masa hadapan namun ditutup dengan cubaan mengaburi rakyat bersandarkan kepada isu-isu yang sengaja disensasikan oleh mereka.

Perkara ini diakui sendiri menerusi laporan mereka yang menulis kononnya kesepaduan saf kepimpinan PAS sudah mulai terjalin, yang membuktikan dengan jelas bahawa sebelum ini memang berlaku ketidaksepakatan.

Lantaran itu juga, Mursyidul Amnya, Nik Aziz Nik Mat sengaja pula menimbulkan perkara baru kononnya idea berdebat secara terbuka dengan Perdana Menteri sedangkan sebenarnya PAS sendiri tahu bahawa Datuk Seri Najib tidak akan melayan pelawaan mereka.

Namun demikian, difahamkan Presidennya, Hadi Awang tidak tahu menahu berkaitan isu berkenaan.

Sememangnya isu tersebut sengaja ditimbulkan bagi menutup suara-suara lantang dalam pakatan campuran sendiri yang mempertikaikan isu Kerajaan Perpaduan.

Apa yang pasti, ia adalah antara cubaan pakatan pembangkang dalam memerangkap BN dan UMNO sedang yang terjerat adalah mereka sendiri.

Dalam pada itu, ramai pihak yang bercakap tentang perpaduan dan impikan kesejahteraan berpanjangan dengan kerjasama pelbagai parti biarpun berbeza bangsa, agama dan kepercayaan selain fahaman idealogi yang tidak sehaluan.

Namun demikian, dengan tentangan pendapat yang tidak ada persefahaman dalam pakatan campuran apatah lagi apabila memperkatakan berkaitan cadangan idea kerajaan perpaduan oleh Presiden PAS, Hadi Awang menampakkan bahawa ada yang tidak kena.

Untuk menilainya, lihatlah sendiri kronologinya:

1. 5 Jun – Presiden PAS, Abdul Hadi dalam sidang akhbar selepas menyampaikan ucapan dasar pada Muktamar Tahunan Pas Ke-55 di Stadium Malawati, mempertahankan ideanya mengenai pembentukan kerajaan perpaduan melalui kerjasama dengan semua pihak termasuk UMNO bagi menyelesaikan masalah negara.

2. 5 Jun – Calon Timbalan Presiden, Husam Musa berpendirian cadangan untuk mewujudkan kerajaan perpaduan tidak menguntungkan parti itu dan melihat ia tidak sesuai dilaksanakan.

3. 6 Jun – Timbalan Presiden PAS, Nasharuddin Mat Isa sekali lagi menegaskan bahawa kesediaan untuk bekerjasama dengan semua pihak termasuk UMNO merupakan keputusan yang dibuat oleh parti dan bukannya beliau sebagai individu. Mengenai idea kerajaan perpaduan beliau menjelaskan, ia membabitkan soal perbincangan tentang isu yang boleh memberikan kebaikan kepada negara.

4. Abdul Hadi memaklumkan bahawa konsep kerajaan perpaduan diiktiraf dan diterima oleh DAP dan PKR. ‘Namun dalam reaksi segera mereka, DAP dan PKR menafikan perkara tersebut. Timbalan Presiden PKR, Dr. Syed Husin Ali menyangkal dakwaan Pas bahawa PKR menyokong pembentukan kerajaan perpaduan. ”Pada masa yang sama, Penasihat DAP, Lim Kit Siang turut menyangkal dakwaan Abdul Hadi bahawa parti berkenaan positif mengenai kerajaan perpaduan.

5. 7 Jun – Timbalan Presiden Pas, Nasharudin Mat Isa berkata, parti itu akan membincangkan cadangan kerajaan perpaduan dengan rakan-rakannya dalam pakatan pembangkang pada mesyuarat Majlis Mesyuarat Presiden akan datang.

6. 7 Jun – Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak yang menyatakan keterbukaan UMNO terhadap konsep kerajaan perpaduan hasil idea Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang kelmarin adalah bukti bahawa kerajaan tidak pernah menutup ruang untuk sebarang jalinan kerjasama dengan mana-mana pihak.

7. 8 Jun – Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng yang nyata tidak dapat menyembunyikan rasa tidak senang hati terhadap isu kerajaan perpaduan. Malah dilaporkan juga bahawa Ketua Menteri Pulau Pinang itu secara terbuka telah menafikan kenyataan Presiden Pas yang mengatakan ada memberi penjelasan kepada pimpinan pakatan pembangkang mengenainya. Kemarahan Guan Eng terluah sendiri dengan anggapan ke atas Hadi sebagai orang kuat beragama bukan saja perlu menjawab pada DAP dan pakatan pembangkang tetapi juga pada Tuhan. Guan Eng berkata PAS tidak memberitahu apa-apa kepada mereka mengenai hal itu.

8. 9 Jun – Mursyidul Am Pas, Nik Aziz Nik Mat mengulangi pendirian peribadinya untuk terus menolak cadangan mengadakan sebarang rundingan atau menubuhkan kerajaan perpaduan bersama UMNO. Menurutnya, isu kerajaan perpaduan yang ditimbulkan sebelum ini bukan dasar Pas sebaliknya dikemukakan oleh ahli dan ia diperhalusi di peringkat jawatankuasa parti itu.

9. 9 Jun – Pengarah Pilihanraya PAS Pusat, Mustapha Ali telah meminta semua pimpinan PAS dan pakatan pembangkang berhenti bercakap mengenai hal kerajaan perpaduan. Katanya perbincangan untuk tujuan itu tidak relevan buat masa ini.

10. 10 Jun – Pengerusi Kebangsaan DAP, Karpal Singh meminta Pas menilai semula kedudukannya dalam pakatan pembangkang berikutan hasrat parti itu untuk mengadakan perbincangan perpaduan dengan UMNO. Menyatakan kesabaran parti itu ada hadnya, Karpal berkata, Pas tidak sepatutnya meneruskan agendanya itu yang akan menjejaskan lagi pakatan pembangkang. Katanya, Pas sepatutnya tidak bersikap keterlaluan dengan membuat kenyataan, terutamanya untuk mengadakan perbincangan perpaduan dengan UMNO.

11. 11 Jun – Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat membidas golongan dalam parti itu yang terus mempertahankan cadangan Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang untuk membentuk kerajaan perpaduan sambil menyifatkan mereka sebagai ‘boneka UMNO’. Malah beliau yang sebelum ini lantang menolak idea kerajaan perpaduan sejak ia dicetuskan oleh Abdul Hadi menggambarkan cadangan itu sebagai ilham UMNO sendiri.

12. 11 Jun – Idea kerajaan campuran masih kabur, malah Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang sendiri berdolak-dalik sewaktu mengulas mengenainya. Walaupun diasak, Abdul Hadi berkata, beliau akan membuat penjelasan sekiranya ditanya oleh ahli parti dan kepimpinan pakatan pembangkang.

13. 14 Jun – Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat menegaskan kenyataan kerasnya terhadap mereka yang menyokong cadangan penubuhan kerajaan perpaduan oleh Presiden parti itu, Datuk Seri Abdul Hadi Awang hanya merupakan nasihat awal. Namun beliau mengingatkan bahawa nasihatnya itu mesti didengar kerana mempunyai hujah jelas untuk menangkis cadangan yang dianggapnya sebelum ini sebagai ‘ilham’ UMNO.

14. 12 Jun – Pengerusi DAP, Karpal Singh hari ini menyelar Datuk Seri Abdul Hadi Awang dengan menyifatkan Presiden Pas itu sebagai memalukan pakatan pembangkang berikutan cadangan untuk menubuhkan kerajaan perpaduan bersama UMNO. Sehubungan itu, Karpal meminta Abdul Hadi memohon maaf kepada bukan sahaja DAP dan Parti Keadilan Rakyat (PKR) sebagai rakan dalam pakatan pembangkang tetapi juga kepada Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat. Cadangan untuk berunding dengan UMNO adalah satu pelanggaran secara nyata terhadap kejujuran kerjasama dalam pakatan pembangkang.

15. 16 Jun – Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak dalam komen terbarunya menegaskan beliau melihat PAS ikhlas dengan cadangan itu perpaduan dan UMNO tidak menolak sebarang kerjasama yang boleh membawa kepada kebaikan negara.

16. 16 Jun – Timbalan Presiden PAS, Nashruddin Mat Isa pula ketika mengulas penegasan Najib tersebut menyifatkan ia kenyataan satu langkah ke hadapan.

17. 16 Jun – Anwar Ibrahim menegaskan bahawa PKR bersedia berbincang dengan Perdana Menteri dalam isu lain tetapi bukannya soal kerajaan perpaduan.

18. 17 Jun – Datuk Nik Aziz yang bantah habis bincang perpaduan dengan UMNO minta Timbalan Presiden Pas, Nasharudin Mat Isa keluar PAS dan masuk UMNO.

19. 17 Jun – Naib Presiden PAS, Mahfuz Omar kata Presidennya ada kebijaksanaan selesaikan isu kerajaan perpaduan tetapi enggan ulas kenyataan Nik Aziz suruh Nasharudin keluar parti.

20. 17 Jun – Menteri Besar Kedah, Azizan Razak kata tidak wajar Nik Aziz buat kenyataan melulu minta Nasharudin letak jawatan.

21. 18 Jun – Seramai 10 orang Ahli Parlimen PAS Khamis telah menandatangani satu kenyataan menolak sebarang perbincangan dengan UMNO . Musyridul Am PAS Datuk Nik Aziz Nik Mat sendiri menegaskan pakatan pembangkang yang ada sekarang adalah kerajaan perpaduan dan tidak perlu cari yang lain.

22. 18 Jun – Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng bayangkan tidak akan campur rundingan perpaduan kerana anggap ia adalah inisiatif PAS dan bukannya pakatan pembangkang.

23. 20 Jun – Setiausaha Agung PAS, Mustafa Ali kata PAS tidak berminat untuk berbincang dengan UMNO berkaitan perpaduan buat masa ini.

24. 20 Jun – Kenyataan berbeza, Lim Kit Siang kata beliau tidak menentang UMNO-PAS berbincang tetapi persoalkan apa tujuan dua parti Melayu duduk semeja?

25. 21 Jun – Nik Aziz kata beliau sedia ampun UMNO jika UMNO meminta maaf kerana ‘tikam belakang’ PAS dulu (PAS terpecat dengan sendirinya daripada anggota BN kerana enggan menyokong BN di persidangan Dewan Rakyat).

26. 21 Jun – Nik Aziz ulang pendirian menentang kerajaan perpaduan kerana ia tidak dibawa menerusi saluran yang betul.

27. 22 Jun – Anwar Ibrahim maklumkan bahawa pakatan pembangkang yang selesai bermesyuarat memutuskan tolak idea penubuhan kerajaan perpaduan dengan UMNO/BN. Anwar kata idea perpaduan tersebut adalah fitnah dan tohmahan jahat UMNO yang terdesak.

28. 22 Jun – Presiden PAS, Hadi Awang kata jika ada perbincangan dengan kerajaan iaitu BN/UMNO ia hanya akan membabitkan isu nasional dan PAS patut diberi hak berbincang. Hadi salahkan UMNO dengan mengatakan bahawa cara UMNO bicarakan soal perpaduan seolah-olah untuk gunakan PAS dan bawa PAS tinggalkan pakatan campuran.

29. 22 Jun – Kenyataan bersama, semua parti dalam pakatan campuran ulangi komitmen untuk terus bersama perkasakan pakatan campuran bagi bentuk Kerajaan Persekutuan yang akan datang.

30. 22 Jun – Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak terima keputusan pemimpin pembangkang tolak runding perpaduan dan katanya BN hanya sahut cadangan PAS sahaja.

31. 22 Jun – Nik Aziz tarik balik semua kenyataan terhadap Nasharudin selepas bersemuka dan ulangi keputusan pakatan campuran tolak kerajaan perpaduan.

Sumber dari blog Kemaman

PAS cakap banyak kerja talak buat.

Penulis ingin komen sedikit berhubung dengan cadangan Nik Aziz untuk bermujadalah dengan Najib untuk menyelesaikan kemelut antara PAS-UMNO yang berlarutan hingga kini. Penulis menyokong kenyataan Menteri Penerangan yakni Dr. Rais Yatim yang Mujadalah ini hanya membuang masa. Penulis berpendapat demikian kerana sudah ada jalan penyelesaian yang lebih mudah kenapa memilih jalan penyelesaian yang susah dan berkemungkinan masalah itu tidak akan menemukan jalan penyelesaian tetapi akan merumitkan lagi keadaan.

Sekiranya perdebatan ini diadakan sudah tahu siapa yang dapat untungnya sudah tentulah PAS. Tambahan pula orang yang tak buat kerja mengkritik orang yang sedang bekerja sudah tentu nampak banyak kesilapan yang dibuat oleh si rajin buat kerja. Penulis memberi contoh sekiranya anda menjadi penonton permainan bola sepak sudah tentu banyak perkara anda akan kritik terhadap pemain tersebut, cuba anda jadi pemain bola sudah tentu anda tidak akan sedar kesilapan diri sendiri.

Mungkin Juga kemenangan besar PAS di Kelantan pada Pilihan Raya Umum yang lalu membuatkan TG Nik Aziz mengalami 'perubahan mendadak' dari seorang Ulama' tidak seagresif Haji Hadi kini sudah menjadi seorang Ulama' yang lebih Agresif dari Haji Hadi malah Haji Hadi pula dilihat 'kurang agresif' berbanding dulu. Jadi kesimpulanya rakyat perlu memberi peringatan kepadanya kerana tangan rakyat boleh mengubah 'perangainya' terjemahkanya di Manek Urai terlebih dahulu. Generasi Muda

Nik Aziz Keluarkan Kenyataan Yang Tidak Munasabah

MANEK URAI 26 Jun - Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat tidak wajar mengeluarkan kenyataan yang mengelirukan rakyat apabila menyamakan perjuangan UMNO seperti ajaran sesat Ayah Pin dan komunis.

Ahli Parlimen Gua Musang, Tengku Razaleigh Hamzah berkata, ini kerana Nik Abdul Aziz pernah bertanding di Kelantan atas tiket Barisan Nasional semasa parti itu bersama Barisan Nasional (BN) satu ketika dulu.

"Dia bermain politik macam UMNO juga dan kita pula tidak kurang berusaha berjuang ke arah kepentingan Islam. Tak munasabah dia cakap macam ini.

"Dia dulu bersama BN juga. Tahun 1967 dia bertanding pada pilihan raya kecil di Kelantan dia bersama kita. Pada tahun 1974 masa Kelantan dikuasai BN, dia bertanding di Bachok atas tiket BN. Kenapa nak timbulkan perkara yang boleh mengelirukan pemikiran rakyat?" katanya.

Beliau menyatakan demikian kepada pemberita selepas mengadakan pertemuan dengan penduduk setempat di Sekolah Kebangsaan Manek Urai Baru di sini hari ini.

Turut hadir Setiausaha BN Kelantan, Datuk Alwi Che Ahmad dan Ketua UMNO Bahagian Kuala Krai, Datuk Ramzi Abdul Rahman.

Mengenai Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Manek Urai tidak lama lagi, beliau berkata, BN mempunyai keupayaan untuk memenanginya jika calon yang diketengahkan bersesuaian dengan kehendak masyarakat setempat.

"Memang dari dulu saya cadangkan calon-calon patut dipilih mengikut pilihan orang ramai kerana kadangkala pilihan dari atas tidak tepat," ujarnya.

Beliau berkata, isu pilihan raya kali ini turut berkisar tentang kerajaan perpaduan yang dicetus oleh pemimpin Pas sendiri.

"Mereka sudah mula menunjukkan tanda-tanda perpecahan kerana isu ini selepas muktamar dan sehingga kini kalangan mereka ternyata masih bermasam muka," ujarnya.

Sehubungan itu beliau menasihatkan pe ngundi di Manek Urai supaya memberikan kemenangan kepada BN bagi membolehkan ia menunaikan segala janji.

"Jika Pas menang, ia tidak merubah apa-apa kerana kerajaan negeri terus kekal dan kehidupan masyarakat kembali seperti biasa. Berikan BN kemenangan dan kita buktikan janji ditunaikan," katanya.

Anwar Ibrahim Lari Lagi

Kenyataan Rasmi Oleh Penasihat Undang-Undang UMNO Malaysia


Sumber, UMNO
KUALA LUMPUR, 22 April – Berikutan pelbagai spekulasi yang dibuat apabila Mahkamah Persekutuan memutuskan penggantungan YAB Menteri Besar Perak, Datuk Seri Dr. Zambry Abdul Kadir dan enam Exco Kerajaan Negeri Perak oleh Speakernya, V. Sivakumar adalah batal dan tidak sah, berikut adalah kenyataan rasmi yang dikeluarkan oleh Datuk Hafarizam Harun, selaku Penasihat Undang-undang UMNO/Ketua Pasukan Undang-undang.

Kenyataan Rasmi

A. Pengenalan

Sejak daripada tarikh keputusan Mahkamah Persekutuan pada 16 April 2009, banyak telah diperkatakan di dalam blog dan laman web tentang kesan atau impak terhadap keputusan Mahkamah Persekutuan di dalam Notis Usul 06-04-2009 (A) antara YAB Dato Seri Dr. Zambry bin Abd. Kadir dan enam Exco lawan YB Sivakumar a/l Varatharaju Naidu (dituntut selaku Yang DiPertua, Dewan Negeri Perak) yang terbaru adalah di dalam laman http://www.harakahdaily.net/ oleh Saudara Hanipa Maidin, Pengerusi Lujnah Undang-undang dan Hak Asasi Manusia PAS Pusat pada April 20, 2009.

Justeru itu, saya selaku Ketua Pasukan Undang-undang yang bertanggungjawab di dalam kes di atas merasakan perlu saya berikan penjelasan sebaliknya dan menyerahkan kepada pembaca sekalian untuk membuat kesimpulan sewajarnya.

B. Latar Belakang Kes Mahkamah Tinggi Ipoh Saman Pemula No: 24-247-2009

Tindakan Saman Pemula ini telah difailkan pada 2hb Mac 2009 (tindakan pertama). Antara deklarasi yang dipohon adalah seperti yang tertera di dalam LAMPIRAN 1.

C. Kes Mahkamah Persekutuan Notis Usul No. 06-04-2009(A) di Putrajaya

Terdapat 11 permohonan yang dipohon oleh YAB Menteri Besar Perak dan enam Exconya. Bagi mendapat kata putus kepada tindakan di atas, kami telah failkan suatu permohonan di bawah Artikel 63 Perlembagaan Negeri Perak yang bermaksud seperti di bawah:

“Without prejudice to any appelate or revisional jurisdiction of Federal Court, where in any proceedings before another Court, a question arises as to the effect of any Article in the Laws of tahe Constitution or any part thereof, the Federal Court may, on the application of either party to the proceedings, determine that question and either dispose of the case or remit it to the other Court to be disposed of in accordance with the determination.”

Ianya telah didengar oleh Mahkamah Persekutuan daripada 13hb hingga 14hb April dan keputusan diberikan pada 16hb April. Berikut adalah (LAMPIRAN 2) persoalan undang-undang yang telah dijawab secara positif oleh Mahkamah Persekutuan, iaitu soalan (i) dan (ii) Lampiran A kepada LAMPIRAN 2 di sini.
Pada hari yang sama juga, (16 April 2009) Mahkamah Persekutuan telah membuat perintah-perintah berikut terhadap tindakan pertama kami iaitu memberikan perisytiharan bahawa;

a. Keputusan Defendan Pertama (YB Sivakumar) menggantung dan melarang Plaintif Pertama hadir pada sidang Dewan Negeri selama 18 bulan adalah menyalahi Undang-undang Tubuh Negeri Perak Darul Ridzuan dan oleh itu adalah terbatal dan tidak sah; dan

b. Keputusan Defendan Pertama (YB Sivakumar) menggantung dan melarang Plaintif ke-2 sehingga ke-7 menghadiri sidang Dewan Negeri selama 12 bulan adalah menyalahi Undang-undang Tubuh Negeri Perak Darul Ridzuan dan oleh itu adalah terbatal dan tidak sah.

Berdasarkan kepada perintah-perintah peristiharan di atas, saya menyatakan bahawa YAB MB Perak dan enam Exconya layak hadir ke sidang Dewan Negeri Perak yang dijadualkan berlangsung pada 7hb Mei 2009 atas alasan-alasan berikut:

i. Perintah-perintah yang diperolehi adalah muktamad dan tiada lagi ruang untuk merayu.

ii. Jikalaupun tidak mendapat keseluruhan permohonan di dalam tindakan pertama, sila lihat Lampiran A kepada LAMPIRAN 2, yang pentingnya di sini ialah persoalan kesahihan penggantungan terhadap YAB MB Perak dan enam Exconya telah dijawab secara positif oleh Mahkamah Tinggi di Malaysia ia tidak sah dan terbatal;

iii. Dalam ertikata lain, lain-lain permohonan (prayers) di dalam tindakan pertama hanyalah bersifat bersampingan (consequential). Yang pentingnya, seperti saya tegaskan tadi, adalah apa yang telah diberikan oleh Mahkamah Persekutuan.

Berkenaan pendapat Saudara Hanipa bahawa Peguam UMNO telah salah memilih prosedur, iaitu perlu melalui semakan kehakiman di bawah Aturan 53 Kaedah-kaedah Mahkamah Tinggi 1980 dan bukannya Saman Pemula, ini telah diputuskan oleh Mahkamah Persekutuan di dalam bantahan awal peguam YB Sivakumar bahawa tindakan pertama (iaitu melalui Saman Pemula) adalah betul dan wajar. Tambahan lagi, apa yang dipohon adalah deklarasi hak-hak (declaration of rights) oleh YAB MB Perak dan enam Exconya.

Isu keputusan YB Sivakumar selaku Yang DiPertua patut dipadam oleh Mahkamah (quasued by the court) tidak timbul (non-issue) kerana ianya dibuat secara berseorangan (unilateral) dan bukannya di dalam sidang sah Dewan Negeri Perak. Sila lihat LAMPIRAN 3 iaitu kenyataan akhbar YB Sivakumar. Jelas perkataan yang dibuat adalah “Saya telah membuat keputusan….”

Begitu juga surat-surat pemberitahuan di dalam LAMPIRAN 4, semuanya jelas menggunakan perkataan “…kuasa saya….” Ini pada hemat saya penggunaan kuasa secara berlebihan (excess use of powers) oleh YB Sivakumar dan tidak mengikuti lunas undang-undang.

D. Apakah yang dikatakan suatu penghinaan (contempt) yang kononnya dilakukan oleh YAB MB Perak dan Enam Exconya sehingga ianya digantung oleh YB Sivakumar?

Jikalau dilihat Saman untuk hadir ke Mesyuarat Jawatankuasa Kebebasan (Rights and Privileges Committee) yang dikeluarkan oleh YB Sivakumar, selaku Yang DiPertua Dewan Negeri Perak, iaitu LAMPIRAN 5 (untuk YAB MB Perak) dan LAMPIRAN 6 (untuk Enam Exconya), ianya dikatakan suatu penghinaan (contempt) kerana:

(a) Untuk YAB MB Perak (LAMPIRAN 5)

“(i) Bahawa bertentangan dengan peruntukan Undang-undang Tubuh Negeri Perak kamu telah dan masih secara salah menjawat diri kamu sebagai Menteri Besar;

(ii) Bahawa kamu telah menyalahi undang-undang dengan membentukkan suatu Majlis EXCO walaupun wujudnya sebuah EXCO yang dilantik secara sah, yang mana ahli-ahlinya tiada meletakkan jawatan ataupun dihentikan perlantikan mereka di bawah Undang-undang Tubuh Perak;

(iii) Bahawa kamu dan yang lain telah secara salah menduduki dan mengambil milikan pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri dan oleh itu adalah penceroboh;

(iv) Bahawa tindakan kamu membentuk suatu penghinaan Dewan Negeri kita yang mulia dan menghalang perjalanan lancar dan fungsinya;

(v) Bahawa tindakan menghina oleh kamu telah memalukan YB Menteri Besar, Dato’ Seri Mohammad Nizar Jamaluddin dan ahli-ahli Majlis EXCO dan membendung mereka daripada menjalankan dan melaksanakan tugas-tugas mereka;

(vi) Bahawa tindakan yang menghina oleh kamu adalah kelakuan tak senonoh sebagai seorang ahli Dewan Negeri kita yang mulia ini adalah bertentangan Perintah-Perintah Tetap, Undang-Undang Tubuh Perak dan Rukun Negara, khasnya, Rukun No. 5 Kesopanan Dan Kesusilaan;

(vii) Bahawa tindakan tak senonoh kamu telah mencemar nama baik Dewan Undangan kita yang mulia ini dan membawa kehinaan, cemuhan, kebencian dan keaiban kepada Dewan;

(viii) Bahawa tindakan tak senonoh kamu bermaksud suatu kelakuan rasuah, derhaka, pengaruh tak wajar, biadap dan pemerintahan buruk.”

(b) Untuk Enam Exco Perak (LAMPIRAN 6)

“ (i) Bahawa bertentangan dengan peruntukan Undang-Undang Tubuh Negeri Perak kamu telah dan masih secara salah menjawat sebagai ahli EXCO;

(ii) Bahawa kamu telah menyalahi undang-undang dengan membentukkan suatu Majlis EXCO walaupun wujudnya sebuah EXCO yang dilantik secara sah, yang mana ahli-ahlinya tiada meletakkan jawatan ataupun dihentikan perlantikan mereka di bawah Undang-Undang Tubuh Perak;

(iii) Bahawa kamu dan yang lain telah secara salah menduduki dan mengambil milikan pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri dan oleh itu adalah penceroboh;

(iv) Bahawa tindakan di atas membentuk suatu penghinaan Dewan Negeri kita yang mulia dan menghalang perjalanan lancar dan fungsinya;

(v) Bahawa tindakan menghina oleh kamu telah memalukan YAB Menteri Besar, Dato’ Seri Mohammad Nizar Jamaluddin dan ahli-ahli Majlis EXCO dan membendung mereka daripada menjalankan dan melaksanakan tugas-tugas mereka;

(vi) Bahawa tindakan yang menghina oleh kamu adalah kelakuan tak senonoh sebagai ahli Dewan Negeri kita yang mulia ini dan adalah bertentangan Perintah-Perintah Tetap, Undang-Undang Tubuh Perak dan Rukun Negara, khasnya, Rukun No. 5 Kesopanan Dan Kesusilaan;

(vii) Bahawa tindakan tak senonoh kamu telah mencemar nama baik Dewan Undangan kita yang mulia ini dan membawa kehinaan, cemuhan, kebencian dan keaiban kepada Dewan.”

Persoalan pokok di sini ialah bukankah DYMM Paduka Seri Sultan telah perkenan mengadap dan mengangkat sumpah jawatan YAB MB Perak pada 6hb Februari 2009 manakala enam Exco pada 10hb Februari 2009. Jika menerima perlantikan jawatan YAB MB Perak dan Exco adalah suatu penghinaan (contempt) kepada Dewan Negeri, tidak menerimanya pula adalah suatu penderhakaan (traitor) terhadap kuasa mutlak DYMM Paduka Seri Sultan Perak.

Kesimpulan saya daripada di atas adalah berikut:

(i) Oleh kerana pihak pembangkang mengakui prinsip ketidakbolehan cabaran (non-justiciability) kuasa DYMM Paduka Seri Sultan melantik Menteri Besar dan barisan Exconya, YAB MB Perak dan Enam Exconya telah dijadikan mangsa serangan (obvious target);

(ii) Ianya adalah serangan secara pintu belakang (back door challenge) disebabkan prinsip ketidakbolehan cabaran (non-justiciability); dan

(iii) Suatu lagi contoh penggunaan kuasa secara keterlaluan oleh YB Sivakumar selaku Yang Dipertua Dewan Negeri Perak tanpa mengambil kira prinsip pecahan kuasa iaitu DYMM Paduka Seri Sultan Perak selaku Ketua Negeri dan di bawahnya adalah Badan Legislatif dan Eksekutif.

E. “Mesyuarat bawah pokok” – tidak sah

Adalah mengelirukan pada hemat saya, apabila Saudara Hanipa mengatakan bahawa penggantungan YAB MB dan Enam Exconya telah diterima (endorsed) di sidang bawah pokok kerana alasan-alasan berikut:

(i) Perintah Tetap 10, Perintah-perintah Tetap Dewan Perhimpunan Undangan Negeri Perak Darul Ridzuan (LAMPIRAN 7) jelas mewajibkan perisytiharan DYMM Paduka Seri Sultan di dalam warta;

(ii) Mesyuarat bawah pokok pada 3hb Mac 2009 tidak mendapat perkenan, tiada perisytiharan DYMM Paduka Seri Sultan dan diwartakan; dan

(iii) Ketiga-tiga mesyuarat di dalam Penggal yang terdahulu, yang terakhir berakhir pada 13hb November 2008, mempunyai perisytiharan DYMM Paduka Seri Sultan dan diwartakan. Ianya telah diikuti secara ketat oleh YB Dato’ Seri Ir Mohd Nizar Ahmad Jamaludin sewaktu beliau menjadi Menteri Besar Perak.

F. Kesimpulan

Adalah hujahan saya bahawa perintah Mahkamah Persekutuan yang diperolehi pada 16hb April 2009 adalah konklusif dan tidak boleh dipertikaikan. Ianya juga bukan akademik semata-mata tetapi menjawab persoalan kepada tindakan pertama dan lain-lain yang berkaitan dengannya.

Kerja-Kerja Bodoh Pas - Nik Abduh

''Tok guru masih hidup, jadi biarkan mereka berdua selesaikan."

Demikian reaksi Naib Presiden Pas, Datuk Husam Musa berhubung kenyataan Nik Abduh Nik Abdul Aziz yang menyerang para pembantu politik bapanya kerana dikatakan melakukan 'pekerjaan kotor'.

Husam enggan mengulas lanjut mengenai kenyataan terbabit atas alasan tidak membaca blog anak Mursyidul Am Pas itu kerana tiada kaitan dengan tugasnya.

"Saya tidak baca blog yang saya fikir tidak ada kaitan banyak dengan kerja-kerja saya, masa tidak cukup untuk saya baca, nak buat kerja pun tidak sempat,"

Nik Abduh dalam dua tulisan di blognya yang bertajuk Kerja-kerja bodoh dalam Pas 'menyerang dengan panas' para pembantu politik bapanya kerana memberikan gambaran salah tentang keadaan semasa.



Para pembantu politik itu disifatkannya sebagai 'pejuang nafsu' yang cuba melaga-lagakan ulama dalam parti itu terutama antara Nik Aziz dengan Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

Dalam tulisan tersebut juga, Nik Abduh mendedahkan bapanya berhenti menyerang cadangan untuk membentuk kerajaan perpaduan yang dikemukakan oleh Abdul Hadi selepas mereka mengadakan pertemuan empat mata.

Menurut Nik Abduh lagi, Nik Abdul Aziz sebelum ini menyerang Presiden parti itu setelah diberikan gambaran salah oleh para pembantu politiknya demi kepentingan peribadi mereka.

Anak Nik Aziz telah mula nampak KEHANCURAN PAS ini... Jika ANDA masih tak nampak lagi.. tak tahu la.. Pendek Umor KOT!!!!

Sumber, Broken The Code

Obama No Mercy!


WASHINGTON - Presiden Amerika Syarikat (AS), Barack Obama sering dikritik kerana dilihat sering berlembut dengan beberapa buah negara musuh namun semalam beliau membuktikan tidak akan memberi belas kasihan terhadap provokasi 'musuh.'

Sebuah akhbar semalam melaporkan, Obama menjadi tidak selesa apabila beliau diganggu seekor lalat ketika diwawancara oleh stesen televisyen CNBC kelmarin.

Lalat berkenaan terus hinggap di kepalanya dan enggan terbang ke tempat lain walaupun Obama menghalaunya beberapa kali.

"Pergi dari sini," kata Obama.

Namun lalat itu terus berdegil sehingga menyebabkan Obama tidak dapat memberikan tumpuan terhadap wawancara tersebut.

Obama berhenti bercakap seketika sambil merenung lalat itu sebelum tangan kanannya menepuk serangga itu sehingga mati.

"Di mana kita berhenti tadi," kata Obama kepada wartawan CNBC, John Harwood.

Melihat Harwood dalam keadaan kehairanan, Obama berkata: "Itu merupakan sesuatu yang sedikit hebat, tidakkah begitu?"

Menyedari kamera merakam insiden di East Room di White House, Obama dengan berjenaka menuding ke arah lalat yang mati di lantai.

"Adakah anda mahu merakamkan gambar lalat itu?" soal Obama.

- Agensi

Anwar Thali Beirut Komunist

Mungkin inilah keadilan yg sang kelembai ingin hubungkaitkan
bila mengatakan Rashid Maidin mendapat keistimewaan bila dibiayai
untuk keMekah satu masa dahulu.

Apakah Blother Awnvar Bin Iblahim sudah bersatu raganya
dgn bekas ketua komunis malaya?

Setakat ini selain Anwar, sang kelembai juga senada mengenai pemimpin komunis malaya itu. Aku tak hairan kalau yang menulis adalah penulis seperti ini. Tetapi aku menjadi hairan dengan pandangan 2 orang yang tahu bahawa Melayu diMalaysia tidak mendukung doktrin dan ideologi komunis.

Ini bukan bemakna aku pukul rata. Aku ada ramai kawan-kawan yang baik yang boleh sembang dan melawak dari kalangan Cina Malaysia dan India Malaysia. Tetapi kenapa aku perlu mengiktiraf kepala komunis dan juga pertubuhan haram Hindraf? Kemunculan mereka menambahkan lagi keresahan majoriti rakyat!!! Maka jika majoriti resah, adakah adil dan demokratik? Mana yang lebih penting? Memastikan keamanan majoriti rakyat yang mendokong perlembagaan, mentaati undang2 negara dan menyokong perpaduan berbanding minoriti yang dengan niat dan sengaja mahu menimbulkan keresahan, kekeliruan dan kebobrokan iklim politik negara?

Jika dilihat sejarah, adakah pol pot yang sama pangkatnya dgn ketua komunis malaya itu mengakhiri hidupnya? Bukankah beliau terpaksa bersembunyi sehingga mati dalam tahanan? Dan beberapa pegawai atasan beliau telah dihukum bunuh ditanahair mereka setelah didapati bersalah ketika zaman kekejaman pol pot dulu? Sedangkan Chin Peng masih dapat menghirup udara bebas diluar. Pelantaq Hujah

Ada Pemimpin PAS Minta Ahli Menggangas Pertahan Manek Urai

Pas sukar untuk menjadi peneraju dalam pakatan pembangkang menyebabkan Presidennya, Datuk Seri Abdul Hadi Awang mengemukakan cadangan penubuhan kerajaan perpaduan.

Ahli Majlis Tertinggi (MT) UMNO, Datuk Ahmad Shabery Cheek berkata, perkembangan sekarang menyaksikan Pas hanya menjadi kuda tunggangan DAP dan Parti Keadilan Rakyat (PKR) walaupun parti itu mempunyai pengaruh lebih besar berbanding kedua-dua rakan dalam pakatan itu.

Tambahnya, Pas sedar jika keadaan tersebut dibiarkan pemimpin dari parti itu tidak akan dilantik sebagai Perdana Menteri jika pakatan tersebut memenangi pilihan raya umum akan datang.

''Kedudukan Pas hanya boleh jadi nombor dua atau tiga dalam pakatan," katanya.

Beliau yang juga Menteri Belia dan Sukan menyatakan demikian kepada pemberita selepas menutup program Merakyatkan Seni Budaya dan Perasmian Berkelompok Persidangan UMNO Cawangan Dewan Undangan Negeri (DUN) Meru di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK), Meru di sini hari ini.

Namun katanya, UMNO dan Pas perlu meneruskan rundingan berhubung penubuhan kerajaan perpaduan kerana persamaan wujud antara kedua-dua parti.

"Saya sangat dukacita dengan provokasi pemimpin Pas Kelantan itu. Kita menyertai pilihan raya kecil bukan untuk bergaduh hingga sanggup melihat pertumpahan darah dan kehilangan nyawa, sebaliknya mahu berhujah dengan cara berhemah dan selepas itu biarlah pengundi membuat pilihan.

"Kita sesama Melayu beragama Islam tidak mahu berbalah, kita nak lihat perpaduan. Pas kata mereka parti Islam, sepatutnya beri contoh akhlak yang baik dan bukan mengeluarkan kenyataan bahaya seperti itu," katanya pada pelancaran jentera pilihan raya kecil Barisan Nasional (BN) Manek Urai yang disempurnakan Naib Presiden Umno, Datuk Seri Mohd Shafie Apdal di Sekolah Kebangsaan Peria, di sini, malam kelmarin.

Mustapa yang juga Pengarah Pilihan Raya BN DUN Manek Urai, yakin penduduk Manek Urai tidak akan terpengaruh dengan kenyataan itu dan akan menjaga tingkah laku sepanjang kempen pilihan raya kecil berkenaan.

"Saya yakin pengundi Manek Urai akan menolak sekeras-kerasnya pertumpahan darah. Saya percaya penduduk mahukan perpaduan dan tidak mahu perkara yang mencetuskan ketegangan kerana bergaduh, berbalah dan pertumpahan darah bukan cara kita.

"Saya percaya orang Pas dan pengundi atas pagar tidak mahu melihat pertumpahan darah pada pilihan raya kecil ini, walaupun berbeza ideologi politik tapi kita semua bersaudara... apa lagi sesama Islam," katanya.

Sehubungan itu, Mustapa mengingatkan ahli Umno dan petugas BN berkempen secara berhemah dan tidak melakukan sebarang provokasi terhadap parti lawan kerana ia akan hanya mencetuskan insiden tidak diingini.

Beliau turut menjangka Pas akan menggunakan taktik lama dalam usaha menarik sokongan dengan memburukkan Umno serta melemparkan fitnah termasuk menuduh Umno parti yang menolak Islam.
"Saya yakin rakyat Manek Urai akan tetap akidah dan tidak mudah terpengaruh dengan fitnah dan dakyah yang sanggup melakukan apa saja demi mencapai kepentingan politik mereka," katanya.

Sementara itu, Mohd Shafie berkata, Umno menyertai pilihan raya kecil bukan untuk menabur fitnah, mencetuskan pergaduhan dan perpecahan di kalangan rakyat, sebaliknya mahu membawa pembangunan serta kemakmuran kepada rakyat

Nik Aziz Patut Letak Jawatan

Rakyat sudah muak dengan sandiwara TGNA dalam kemelut kerajaan perpaduan.Entah apa yang merasuk TGNA dengan tak semena mena menolak satu cadangan yang boleh dianggap menyatukan umat Islam dan orang melayu.Terdapat ura-ura bahawa Nik Aziz merajuk dan kecewa dengan tindakan Abdul Hadi dan ingin membuat tindakan drastik dengan meletakkan jawatan sebagai mursyidul am. Bagaimanapun, sumber-sumber itu berkata bahawa ura-ura itu tidak benar.

Dalam kehangatan perdebatan idea kerajaan perpaduan yang diutarakan oleh Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang, mursyidul amnya Datuk Nik Aziz Nik Mat memanggil pertemuan sulit bagi menepisnya.

Menurut sumber-sumber, Nik Aziz memanggil beberapa pemimpin parti itu yang dilihat menentang idea kerajaan perpaduan dan muqabalah dengan Umno, antaranya, bekas naib presiden Datuk Husam Musa dan penggantinya Datuk Mahfuz Omar.

Mesyuarat itu yang diadakan di Rumah Kelantan, Jalan Stonor di ibu negara pagi kelmarin juga bersetujui mendesak Abdul Hadi menjelaskan pendirian dan tafsiran beliau berhubung perkara itu.

"Setakat yang kita tahu, kerajaan perpaduan itu maksudnya ingin duduk bersama Umno.

"Ini yang kita tentang. Kita harap presiden dan timbalannya (Nasharuddin Mat Isa) boleh membuat penjelasan," kata sumber.

Jumaat lalu, dalam sidang media selepas menyampaikan ucapan dasarnya, Abdul Hadi berkata, beliau yakin idea kerajaan perpaduan akan difahami dan diterima semua pihak suatu hari nanti.

Bagaimanapun, pada malam keesokannya, ketika menyampaikan ceramahnya sempena muktamar tahunan PAS itu, Nik Aziz menyifatkan idea Abdul Hadi itu sebagai "mengarut".

'Nik Aziz risau'

Ketika dihubungi Malaysiakini hari ini, sumber-sumber berkata, idea Abdul Hadi itu perlu diperjelaskan supaya pemimpin lain dalam PAS tidak curiga dan tertanya-tanya maksud sebenarnya.

"Sekarang kita lihat hanya presiden dan Ustaz Nasharuddin sahaja yang bercakap mengenainya.

"Orang lain tidak tahu apa (butirannya)," kata sumber-sumber itu.

Sumber yang lain memaklumkan bahawa pertemuan itu dibuat ekoran kerisauan Nik Aziz terhadap potensi PAS bergabung dengan Umno apabila Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dilaporkan bersifat terbuka terhadap idea itu.

Utusan Malaysia sehari selepas majlis perasmian muktamar memuatkan laporan itu di muka depan akhbar tersebut.

Kedengaran juga ura-ura bahawa Nik Aziz "merajuk dan kecewa" dengan tindakan Abdul Hadi dan ingin membuat tindakan drastik dengan meletakkan jawatan sebagai mursyidul am.

Bagaimanapun, sumber-sumber itu berkata bahawa ura-ura itu tidak benar.

Sementara itu, ahli jawatankuasa PAS pusat yang baru dipilih Dr Hatta Ramli ketika dihubungi enggan mengulas lanjut berhubung pertemuan Isnin itu.

"(Pertemuan) itu bertanya khabar sahaja," katanya, sambil ketawa.

Bekas bendahari agung PAS itu dikatakan turut hadir dalam pertemuan itu.

Sementara itu, di Pahang, seorang naib presiden PAS yang baru, Tuan Ibrahim Tuan Man berkata Abdul Hadi akan mengeluarkan kenyataan rasmi mengenai isu kerajaan perpaduan.

Katanya, kenyataan akan memperjelaskan secara terperinci kerjasama antara PAS dan Umno berhubung isu kerajaan perpaduan, lapor akhbar Sin Chew Daily.

"Presiden akan mengeluarkan kenyataan mengenai isu itu. Semuanya akan diuruskan oleh presiden," katanya.