Belina Shop

Kit Siang Banyak Menipu

Tuduhan Pertama: Bekas Ketua Pembangkang, Lim Kit Siang, membuat pelbagai tuduhan terhadap PKFZ sehingga orang ramai yang tidak teliti akan percaya kos PKFZ mencapai RM 12.5 billion akibat berlaku penyelewengan.

Fakta: RM 12.5 billion itu adalah perkiraan hutang PKFZ sehingga tahun 2051 sekiranya Lembaga Pelabuhan Klang (LPK) gagal melunaskan hutangnya mengikut jadual biasa. dan perlu diingat hutang tersebut datang dari "soft loan" kerajaan sebanyak RM 4.6 billion dengan kadar faedah 4% setahun. Dengan kata lain, kos sebenar kerajaan hanyalah RM 4.6 billion. Manakala kadar faedah yang dikatakan itu merupakan keuntungan kerajaan secara nampak. Jika LPK tidak mampu membayar kos faedah tersebut pun, kerajaan masih mendapat keuntungan dari segi pembangunan prasarana dan perkembangan ekonomi dalam masa dua puluh tahun akan datang.

Buat masa ini memang sukar untuk LPK membayar hutang mengikut jadual kerana masalah kemelesetan ekonomi menyebabkan kekurangan pelabur. Namun jika dilihat prospek akan datang, LPK dijangka akan meraih keuntungan apabila ia mampu menerik ramai penyewa dari syarikat besar menggunakan kemudahan di PKFZ.

Tuduhan Kedua: Kit Siang dan DAP membuat tuduhan bahawa pembelian tanah RM 25 sekaki dari Kuala Dimensi Sdn Bhd sebagai melampaui kos yang dicadangkan oleh Auditor General RM 10 sekaki.

Fakta: Cadangan oleh AG, RM 10 sekaki ialah pembelian tanah seperti keadaan asal tanpa sebarang kerja pembangunan tanah yang merangkumi paya, hutan dan lembah. Manakala pembelian RM 25 sekaki merupakan jualan selepas KDSB melakukan kerja-kerja merata, menimbus dan mengukuhkan struktur tanah bagi sesuai dengan keperluan pembangunan infrastruktur PKFZ.

Motif: Tujuan Kit Siang dan DAP bukanlah untuk menentang rasuah dan krouspi mahu pun memperbaiki PKFZ . Sebaliknya mereka hanya mahu menimbulkan kemarahan rakyat dengan mempersoalkan kenaikan kos berbilion ringgit. Ini bagi meneruskan usaha mewujudkan persepsi bahawa kerajaan BN ini begitu korup dan rasuah.
Apakah semua makna ini? Ia ingin menimbulkan kebencian rakyat kepada BN sekaligus membantu mereka mendapat lebih banyak kerusi.

Kit Siang terus berbohong dan memanipulasi isu projek besar sejak pembinaan Jambatan Pulau Pinang dahulu. Anehnya, sekarang mereka juga yang menggesa kerajaan membina jambatan kedua pulau pinang.

0 comments:

Post a Comment